Více než sedm desítek kamionů během jedné hodiny projelo Sendražicemi. To je výsledek testu Kolínského deníku, který v pondělí mezi 13 a 14 hodinou počítal kolik velkých nákladních aut projede obcí. Na třicetdevět kamionů směřovalo od ovčárecké automobilky a z výjezdu z hradecké dálnice přes Sendražice do Kolína a na dvaatřicet v opačném směru.Kamiony si přes malé obce zkracují cestu nebo se oklikami vyhýbají placení mýtného na dálnicích. A právě kvůli této skutečnosti se lidem ze Sendražic usazuje prach na parapetech a na oknech nebo je v noci budí otřesy od dopravy. „Přes den je to jedno auto za druhým. V noci se doprava sice o něco omezí, ale i přes to je hluk slyšet,“ nastínila sedmdesátiletá Vlasta Doležalová, bydlící v domě v těsné blízkosti hlavní silnice procházející Sendražicemi. Podle jejích slov každý den stírá nánosy prachu nejen na parapetech a oknech. „Za domem máme udělané posezení. Denně tam na stole stírám množství šedého nánosu,“ doplnila. Obdobného názoru jsou i její sousedé. „Přes den hrůza, v noci je to o málo lepší. Všudypřítomný prach a hluk je na denním pořádku,“ shodují se. Vlastníkem silnice procházející Sendražicemi je krajský úřad. „Víme, že se kamiony vyhýbají dálnici kvůli elektronickému mýtnému a volí raději objízdné trasy po silnicích nižších tříd. Na tento problém jsme ministerstvo dopravy upozorňovali již v době, kdy se o mýtném rozhodovalo,“ uvedl mluvčí krajského úřadu Martin Kupka. Podle jeho slov Krajský úřad Středočeského kraje apeluje na ministerstvo dopravy, aby vymyslelo inteligentní systém, který by vjezd na silnice nižších tříd kamionům omezil a vrátil tak tranzitní dopravu nazpět na komunikace vyšších tříd. „Vytváříme aktivitu na ministerstvo dopravy, aby také koordinovalo dopravu na obchvaty měst,“ dodal Kupka. Na otázku, zdali alespoň kraj nějakým způsobem kompenzuje příkoří obyvatelů domů stojících v okolí vytížených komunikací Martin Kupka vylíčil: „Investovat do protihlukových zábran a jiných opatření není v možnostech kraje. Máme finanční prostředky pouze na opravy a rekonstrukce vozovek,“ doplnil. Protihlukových oken se ovšem majitelé domů u hlavní silnice v Sendražicích dočkali. Při rekonstrukci vozovky před několika lety stát lidem protihluková okna zajistil. „Při rekonstrukci vozovky lidem stát protihluková okna a fasády zaplatil,“ potvrdil Jiří Jeřábek z kolínského odporu dopravy s tím, že zrekonstruovaná sendražická silnice druhé třídy je pro provoz kamiónové dopravy vyhovující. Obyvatelé domů přilehlých k hlavní sendražické silnici se sice shodují, že protihluková okna situaci zlepšila, ale i přes to je především během dne takřka nemožné vyjít kvůli hluku na dvůr. „Když se stavěla ovčárecká automobilka, to byl teprve horor. Od zablácených nákladních aut vozící hlínu nám lítalo bláto nejen na dvůr, ale dokonce až na dům. A to byla jen špička ledovce,“ popsala strastiplné zkušenosti z minulosti Vlasta Doležalová.