Zdeněk Hejduk vzpomínal, jak se dostal k publicistice. „Vzniklo to tak, že když tu byly první Kolínské noviny, tak mě tehdejší šéfredaktor vyzval, abych mu psal Poslední slova,“ vyprávěl. „To byly takové komentáře po vzoru Lidových novin,“ vysvětlil.

Zároveň vzpomenul na první reportáž. „Byla o druhém ročníku festivalu Rock for People. Tenkrát ji ještě fotil Jarda Dvořák, já jenom pro sebe,“ řekl. A dnes? „Skončilo to tak, že kam strčím hlavu, to zpracuji. A že ji strkám na dost akcí,“ smál se.

Analogová doba před nástupem digitální techniky nebyla žádný med. „Vůbec to nebylo jednoduché. Dneska si člověk otevře notebook a pošle fotky nebo text z terénu. Hodně velkých akcí má svá tisková střediska,“ líčil výdobytky moderní techniky. Jak se to ale dělalo před počítačovou dobou? „Dovezl jsem filmy do minilabu a mezitím šel napsat text. Potom se vybraly fotky a já jsem jel zpátky na festival,“ vylíčil dřívější praxi.

Zdeněk Hejduk se také zmínil o dřívější technické stránce. „Výřez fotky se skutečně dělal výřezem do šablony. Texty jsem házel do schránky na disketách, protože ještě nebyly e-maily,“ vzpomínal.

Způsobila digitalizace techniky velký přelom? Určitě, a to pořádný,“ usmál se. Do nejnovější techniky vždy investoval. „Koupil jsem si už digitální zrcadlovku. Šetřila totiž peníze,“ řekl Zdeněk Hejduk. „Když jsem fotil, tak jsem se vracel v noci domů třeba s pěti nafocenými filmy po třiceti šesti snímkách. To pak něco stálo,“ vysvětlil.

Zdeňka Hejduka baví fotit bigbeatové koncerty. Doba se však od prvních koncertů posunula. „Dneska už člověk musí podepisovat, že fotky nepoužije například na mikinu a podobně. Zahraniční kapely si zase nadiktují, že chtějí třeba maximálně osm fotografů pod pódiem…“ vylíčil.

V Kolíně je velký problém, kde vystavovat. Snad proto v Městském společenském domě vznikla galerie Na Schodech, kde Zdeněk Hejduk dává prostor mladým fotografům: „Občas někoho požádám, aby vystavoval. Měl jsem zprvu strach, jestli výstava přežije plesy. Nikdo to ale naštěstí nezdemoloval. Spoustu jiných věcí ano, ale fotografií se to nikdy nedotklo.“