Dnes je po generálce, která trvala devět měsíců a prováděla se  v jedné z kolínských firem, některé součásti má opravené, některé vyrobené zcela nově. Zkrátka vypadá, jako když před chvílí vyjela z výroby. I se tak leskne.

Nyní se testuje na Kolínské řepařské drážce. „Dělaly se zkoušky parního kotle, pojezdové a zátěžové zkoušky a zkoušky technické způsobilosti," shrnul předseda Klubu pro obnovu Kolínské řepařské drážky Tomáš Vanča s tím, že všechny zásadní záležitosti zatím lokomotiva zvládla v pořádku.

Když se řekne zkouška parního kotle, co si pod tím představit? Podobnou akci, jakou si diváci pamatují ze seriálu Doktorka Quinnová? Ano. Kotel se zkrátka roztopí na maximální teplotu a tlak, co to jen jde, tj. 14 atmosfér.

„Musí fungovat pojistné ventily, odvodňovací ventily atd," vysvětluje Tomáš Vanča. „Zkrátka vše se musí vyzkoušet, sledovat, jestli správně ukazuje tlakoměr, manometr atd. Vše musí být perfektní, jakákoli závada se musí okamžitě odstranit. Je nutné vyloučit riziko poruchy. Stane se, že začne unikat těsnění, vyfoukne se a pára může jít přímo do kabiny. Není to legrace, musí se velmi opatrně," dodává.

Fešná lokomotiva ale není jen schovaná v depu. O víkendu za sebe zapřáhla vagónky a v rámci testovacích jízd svezla stovky zájemců.

Zájem o vyjížďky byl velký. Mašinka krásného starobylého tvaru s baňatým komínem přilákala na sendražickou drážku daleko více lidí než obvykle, na druhou stranu je pravda, že Kolínská řepařská drážka se už stala poměrně vyhledávaným turistickým místem. „Vozíme běžně tři vagóny plné cestujících každou hodinu," říká Tomáš Vanča. Tentokrát jich jelo šest. Dva byly ještě v rezervě, takže na všechny, kteří se chtěli svézt,  se dostalo.

Mašinka se na drážce i nadále cestuje a než odjede do lotyšského skanzenu, bude v Kolíně možná vozit malé A bude jezdit i tuto sobotu a neděli na vlacích s odjezdy ve 13., 15. a 17. hodin.

Vláčky řepařské drážky by v budoucnu měly výletníky vozit opět po o něco delší trase. Nyní se podařilo prodloužit trať o 300 metrů směrem ke Kolínu, což bude drážka, která poveze zájemce  třeba od autobusu, když se skupinka domluví. „Zavádíme drezínový provoz, máme novou benzínovou drezínu, která bude menší skupinky vozit na objednávku směrem ke Kolínu či na Býchory," říká Tomáš Vanča.

Směrem na Býchory by se měly koleje drážky prodlužovat o dalších 200 metrů, a to ještě letos. Pak bude zbývat dobudovat ještě 500 metrů. „Doufám, že nás politici budou i v budoucnu podporovat tak, jak nám pomáhají dosud a že se ten v uvozovkách kousek ještě podaří dostavět," věří Tomáš Vanča s tím, že na konci trasy by měla vzniknout točna, posezení, časem možná půjčovna jízdních kol atp.

Ve finále bude drážka měřit čtyři a půl kilometru, čili devět kilometrů tam a zpět, což  už je, věru, pěkné povožení, co říkáte?