Čtenářka Kolínského deníku očekávala balíček z Brna, když však ani po několika dnech nedorazil, vyrazila na poštu zjistit, kde je mu konec.
„Balíček z Brna? Ten půjde tak týden, paní,“ sdělila jí pracovnice za přepážkou na pobočce v Českém Brodě. Ta tam byla okamžitě její důvěra v slibovanou rychlou službu, kterou státní podnik slibuje reklamním sloganem umístěným na svých vozech.

Poslaný balík přišel až za pět dnů

Deník na popud několika čtenářů vyzkoušel, jak Česká pošta plní svůj slogan „Dnes podáte, zítra dodáme“. A skutečně, obyčejné psaní dorazilo za tři a balíček dokonce až za pět dnů. Délku dodání vysvětlila tisková mluvčí České pošty Marta Selicharová. „Slogan se vztahuje jen na určité služby,“ uvedla.
Zákazníky mnohdy kritizovanou reklamní kampaň ale prý už Česká pošta stahuje. „Postupně plánujeme auta označovat pouze velkým logem společnosti s případným využitím vhodného prostoru pro aktuální kampaně, třeba zadní okno,“ zmínila se Selicharová.

Neporušuje Česká pošta zákon?

Mnozí při kritice České pošty a její reklamní strategie často uvažovali nad tím, zda se nejedná o klamavou reklamu. Kolínský deník proto oslovil jednu právní kancelář. „Deset až patnáct procent obyvatelstva je oklamáno vždy a vším, ti představují přípustnou míru klamavosti, která ještě neznamená, že reklama je jako celek klamavá,“ prozradil advokát Tomáš Hübner.

„Povoleným prvkem reklamy je nadsázka, která ale funguje pouze tehdy, pokud jí spotřebitel rozumí. Jde o to, že tvrzení vlastností takovým způsobem, že je každému jasné, že je to nereálné, klamavost nepřináší,“ uvedl Hübner. „Podle mého názoru o zakázanou obchodní praktiku nejde, ale skutečně autoritativně o tom může rozhodnout jen příslušný orgán,“ uzavírá Hübner.

Smyslem a účelem reklamy je podle něj i dle závěrů soudní praxe upoutat, zaujmout a přesvědčit zákazníka, podle jeho slov často za využití právě nadsázky, nikoli vyčerpávajícím způsobem informovat o smluvních podmínkách.

I zde by podle jeho slov někdo mohl dojít k názoru, že Česká pošta zkvalitnila služby tak, že je schopna všechny zásilky dodat do druhého dne. I přesto se však může dojít k absurditám, které nejsou zřejmě ani technicky možné, jako třeba dodat do druhého dne mezinárodní zásilku. „Prvek klamavosti zde i tak dle mého soudu je možný, a to z toho důvodu, že tvrzené není zcela zjevně nadsazené a tím i nereálné,“ připouští.

A co tomu říká psycholog?

Za pravdu mu dává i psycholožka Marie Farková. „Dalo by se stručně shrnout, že z psychologického hlediska se jedná o klasický klam, tedy o chybějící, či neúplné informace,“ zmínila se.

To však vysvětluje tisková mluvčí České pošty. „Bohužel reklamní prostor auta nám nedává možnost přesně a čitelně vyspecifikovat na jaké služby České pošty se vztahuje,“ vysvětluje Marta Selicharová z České pošty. „Dalším psychologickým fenoménem je i to, že za individuální pozornost vůči zákazníkovi či péči o něho je zákazník ochoten zaplatit podstatně vyšší částku,“ připomíná psycholožka Farková.

Rychlé doručení je zvlášť zpoplatněné

Na to zřejmě spoléhá i Česká pošta. Rychlé doručení, slibované sloganem, je totiž zvlášť zpoplatněnou službou. Zákazníci se tedy musí smířit s tím, že za rychlé služby, které Česká pošta propaguje zmíněným sloganem, si budou muset i nadále připlatit. U obyčejných zásilek se naopak musí obrnit trpělivostí.

Martin Šnajdr