Jednu z dominant kolínského labského panoramatu nahradí technicky vyspělejší nástupce. Železniční most poblíž kolínské elektrárny, který v Kolíně stojí již od roku 1908, bude muset ustoupit v zájmu lodní dopravy na Labi. Jeho podjezdná výška pro lodě je totiž nevyhovující.

Kolínský železniční most je třetím, a zároveň posledním mostem, který musí být upraven, aby vyhovoval vodní cestě z Mělnického přístavu do elektrárny Chvaletice. Předchozí dvě stavby, mosty v Nymburce a Poděbradech jsou byly již dokončeny v předchozích letech. „Kolínský most je technologicky nejnáročnějším projektem, jelikož je nutné vybudovat kompletně novou konstrukci,“ uvedl Jan Bukovský, vedoucí oddělení rozvoje Ředitelství vodních cest ČR (ŘVCČR), pro které je zvýšení spolehlivosti a bezpečnosti plavebního provozu na labské cestě jednou z hlavních priorit.

Stařičký most nesplňuje výšku

Původní most, který by byl kvůli technologickému stáří nucen být nahrazen v horizontu deseti let i bez požadavku lodní dopravy, umožňuje podjet lodím do výšky 4,35 metrů. Moderní mosty ale potřebují splňovat výšku 5,25 m. Nový most by navíc mohl v budoucnu mít také pohyblivou část, která se v případě potřeby zvedne na podjezdnou výšku 7 metrů. „Po technické stránce bude na tuto výhledovou změnu vše připraveno. Počkáme ovšem, až pro toto zvýšení vznikne reálná potřeba,“ objasnil ředitel ŘVCČR, který možnou nutnost vybudování zdvižné části vidí až se spuštěním činnosti logistického centra v Pardubicích.

Dopravu zachovají na jedné koleji

Proti stávajícímu stařičkému mostu bude mít nový také další výrazné odlišnosti. Kolos bude dlouhý 138 metrů, široký 16,8 metrů a jeho váha dosáhne 1374 tun. Celá stavba bude do Kolína přepravována po velkých částech z mostárny ve Slaném. Největší změnou však bude fakt, že ho budou tvořit dvě nezávislé mostní konstrukce. Tato změna byla do projektu zařazena proto, aby stavba naprosto neochromila železniční dopravu na trase Kolín – Nymburk a byla tak umožněna cesta alespoň na jedné koleji.

Přesto se cestující musí připravit na výluky na této trati. První by měly přijít od 12. října do 1. listopadu, kdy se budou vkládat nové kolejové spojky v části Kolín – Zálabí a následně v průběhu roku 2010. „Výluky se nejvíce dotknou nákladní dopravy. Přesto změny v osobní dopravě budou předem v čas avizovány na obvyklých místech a bude zajištěna náhradní autobusová doprava,“ uvedl ředitel stavby Bedřich Šafařík.

V červnu proběhlo předání stavby a od dnešního dne byly zahájeny samotné práce. Od září bude z důvodu rekonstrukce dočasně uzavřen přejezd v Tovární ulici a do roku 2010 budou také probíhat stavební úpravy v ulici Luční.

Opravy se dočkají zbývající nástupiště

Výhodou pro cestující bude určitě fakt, že díky této rekonstrukci bude také kompletně přebudováno 4. a 5. nástupiště na hlavním nádraží v Kolíně, která původně plánována nebyla.

Projekt za zhruba jednu a čtvrt miliardy korun bude hrazen z evropských i státních financí. Ukončení stavby bude v prosinci roku 2010.