Obyvatelé Zálabí musí při každé cestě do centra místo krátké cesty přes most absolvovat okružní jízdu. A všichni Kolíňáci vědí, že Zálabáci musí do centra co chvíli, protože ve své čtvrti nemají prakticky nic – žádný větší obchod natož pak některou z institucí. A důvod na druhé straně barikády, tedy na radnici? Je jím čtyři roky stará dopravní studie. „Její závěry, co se týče Masarykova mostu, nikdo nevyvrátil, nezměnil, naopak se tyto závěry potvrdily,“ uvedl místostarosta Roman Pekárek s tím, že je tedy správně, aby Masarykův most byl jednosměrný, protože to přineslo zklidnění komunikační linie mezi Zálabím a centrem Kolína. Někteří opoziční zastupitelé poukazují, že studie dnes už není aktuální, vznikala v době, kdy například neexistoval ještě kruhový objezd Na Louži. Zajímavé je, že návrh na opětovné zobousměrnění starého mostu dal i odbor dopravy, sám za sebe se stejně vyjádřil i starosta Jiří Buřič. Jenže městská rada o jeden hlas rozhodla držet se zmíněné studie.

V úterý se sejdou Zálabáci, kteří chystají petici. O vývoji budeme informovat.

Z řad čtenářů webu padl dotaz na statiku. Je dostatečná na to, aby tudy mohla jezdit osobní auta v obou směrech? Na to by měla dát odpověď samozřejmě statická studie. Těch už existuje několik, jedna z posledních vyústila v opravu mostu před necelými deseti lety. Takže statika jako argument pro zjednosměrnění odpadá.
O havarijním stavu mostu se, pravda, hovořilo už roky. Tedy před poměrně nedávnou rekonstrukcí. Nejinak tomu bylo v roce 1968. Tehdejší vedoucí odboru výstavby Jan Zvěřina označil most za největšího kolaboranta. Proč? Protože podle tehdejších studií kdyby na most vjel jediný tank, začal by se most bortit, ba co dokonce hrozilo přímo jeho prolomení. Nu a jak ukázala praxe, stálo na něm tanků hned více než deset. A jen tak mimochodem – na dobových fotografiích míří vozy vojsk Varšavské smlouvy po starém mostě směrem do centra.