Zálabský kruhový objezd čeká už třetí oprava během půl roku. Co se tentokrát děje? Kostky místo zasazené vzemi leží vytrhané na chodníku. Kola aut je vymílají jednu za druhou. Proč? Jak to, že nedrží tam, kde mají, a kdo za to může? Na to zatím zadavatel stavby, tady město, odpověď nezná, jisté však je, že dobrovolně se nikdo hlásit nebude. Město kruháček reklamovala u projektanta i dodavatele stavby. „Tento týden se uskuteční další jednání, pokud nedojde kdohodě, budeme nuceni zadat zhotovení znaleckého posudku a obrátit se případně až na soud, což ovšem považuji za naprosto krajní variantu, ke které bychom se neradi uchylovali,“ komentoval situaci vedoucí odboru regionálního rozvoje Martin Jírovský.

„Stavbu jsme provedli přesně podle projektu, všechny předávací protokoly jsou podepsané,“ hájí stavební firmu Geosan její mluvčí Martin Poláček a dodává, že kostky vypadávají jednoduše proto, že jsou ve štěrkovém ležení, nikoli vbetonovém. „Pokud bychom měli vybrat kostky, které ještě drží, a vše položit do betonu, budeme to mít hotové do čtrnácti dnů. Je ale samozřejmě třeba vědět, na čí náklady se to bude dělat,“ dodal.

Ovšem ani projektant si nechce nechat máslo na hlavě. Ve stanovisku, které radnici poskytl, mimo jiné uvádí, vozovka okružního pásu byla navržena pro maximální třídu zatížení pro dlážděné vozovky, tato konstrukce má návrhové zatížení 500 těžkých nákladních vozidel za 24 hodin a její životnost je stanovena na přejezd 800 000 desetitunových náprav. Vzhledem k tomu, že na vozovce se již nyní projevují trvalé deformace, tedy takzvané vyjeté koleje, není podle názoru projektanta vozovka provedena udělaná v souladu se zmiňovanými směrnicemi, pravděpodobně vlivem nedostatečného zhutněníčili únosnosti jednotlivých konstrukčních vrstev. „Tyto vznikající nerovnosti na povrchu vozovky jsou bezprostřední příčinou vytrhávání dlažby,“ soudí projekční kancelář.

Jinými slovy stavební firma se hájí, že vše udělala podle projektu, tudíž bude asi vina tam. Projektant zase tvrdí, že projekt je vpořádku, ale stavebníci něco neudělali dostatečně. Anebo to také může být nepoměrně zvýšenou dopravou. „Přes zmíněný kruhový objezd je odkloněna doprava zuzavřených ulic a jezdí tudy i těžké vozy, které tu jinak nemají co dělat,“ připomněl Martin Poláček.

A řidiči lamentují. „Takto vytrhat kostky dokáží snadno zadní pneumatiky od dlouhých a těžkých návěsů kamionů, které jen stěží krouží po tak malém kruháčku. Při pohledu na volně se povalující velké dlažební kostky na okraji silnice nechci ani domýšlet, co dokáže taková vystřelená kostka, když na její hranu najede velké kolo kamionu. Toto poškození přetrvává už déle než 14 dnů a snaha o nápravu nikde,“ uvedl Ladislav Málek zKolína. Nedaleko kruhového objezdu jsou dvě základní školy. Kdyby okolo procházelo dítě a kostka vystřelila od pneumatiky, nechci ani domyslet ty následky,“ řekl šofér Jindřich Novotný. „V dnešní době nikdo neumí nic pořádně udělat. Kruhový objezd je nekvalitně postaven,“ nastínil svůj názor řidič zTýnce nad Labem.