Tak vypadala sobota, tedy první den, kdy na křižovatce za Kolínem směrem na Prahu a Novou Ves I přišly ke slovu obří změny dopravního situace. Změny si vyžádal postup prací na výstavbě obchvatu Kolína. Ředitelství silnic a dálnic zde prostřednictvím subdodavatelské firmy totiž provádí úpravy křižovatek, jež tu vyrostly coby provizorní do doby, než se práce zase o kus posunou.

„Prokrindapána, kudy mám jet a komu mám v tom labyrintu značek dát přednost?“ dalo se vyčíst z výrazu tváře větší části řidičů. Alespoň že tak. Jen minimum šoférů se ve spleti dopravního značení chovalo suverénně a složitá dopravní situace je řádně vyznačena dopravním značením.

Přesto o kolize není nouze. Asi nejproblematičtějším místem je křížení ve směru od Nové Vsi na Kolín s vozidly mířícími od Kolína na Prahu. Provoz ve směru Kolín – Praha se totiž převádí do původního směru, čili po původní trase silnici I/12. Auta mířící od Nové Vsi jako kdysi dávají v těchto místech přednost vozidlům mířícím od Kolína na Prahu. Křížení je opatřeno stopkou, přesto se zvuk klaksonu s neochvějnou pravidelností ozývá prakticky co pět až deset minut.

Paradoxně tu poněkud vadí pečlivě instalované řady tzv. plácaček, které řidičům zakrývají výhled. Šoféři jedoucí pro jistotu krokem se snaží dát raději přednost všem, takže najíždí hodně do křižovatky, tudíž už vozidlu na hlavní v úzkém špalíru značek vymezujících jen jeden jízdní pruh nezbývá dost místa na projetí. A tak občas stojí všichni – na vedlejší i na hlavní silnici – a rozhodování o přednosti v jízdě se z dopravního značení přesouvá k šoférské posunkové domluvě.

Ke zmatení řidičů přispívá i pohled na značku, určující od Nové Vsi směr Kolín i Praha na jednu stranu. Ačkoli víte, že na Prahu je to doprava a na Kolín doleva, značka je nekompromisní. Prostě „všichni tam!“ Řešení je jednoduché. Na kruháku u Lidlu to zkrátka musíte otočit.

Během příštího pracovního týdne změny dopravní situace dále pokročí. Vznikne zde křižovatka ve tvaru T s úpravou pro řazení do několika pruhů, stávající přímé spojení ve směru Kolín - Nymburk a Nymburk - Kolín bude zaslepeno a bude zrušena tolik diskutovaná provizorní okružní křižovatka, jež sloužila pro napojení na směr Kolín – Praha a Praha - Kolín.

Vedro a lámaná žula

Při detailnějším pohledu na budované přemostění poblíž křižovatky na Novou Ves si nelze nevšimnout, jak monumentálně vyhlížející dílu to vzniká. Mohutné pilíře připomínají málem antické sloupy a velké plochy z lámané žuly jakoby podtrhovaly jejich pevnost. Budovat je vlastníma rukama by si ale asi přál málokdo. Jak dlouho trvá, než se položí jeden čtvereční metr? „Když to jde dobře, tak deset minut. Když špatně, tak půl hodiny. Záleží na přidavači,“ směje se muž s obrovským kamenem v rukou. Chlapi kusy žuly, které často nemají daleko do půl metru, přímo na místě opracovávají. A jde jim to od ruky, i v současných vedrech, kdy je člověku horku i ve vlastní kůži. Oni musí z bezpečnostních důvodů používat ochranné reflexní vesty. Z neprodyšného materiálu rozhodně nejsou. Představa úmorného vedra a silonové vesty na zpoceném těle… Brrr… „Nejhorší je, že se v noci nemůžete pořádně vyspat. Na ubytovně, kde spíme v podkroví, máme třicet i ve tři v noci,“ posteskl si jeden z mužů nad lahvemi žluté limonády. Loučíte se, nasedáte do auta, pouštíte rádio a klimatizaci… Vy ano…