Předvánoční čas je již tradičně ve znamení nákupů, ale tradičním obchodům tento rok vyrostla nová konkurence v podobě kolínského obchodního domu Futurum, který otevřel před dvěma měsíci. Provedli jsme průzkum, abychom zjistili, zda se tato změna oproti minulým rokům nějak podepsala pod letošní tržby stálých prodejců.

„Myslím si, že nás neovlivnilo ani tak obchodní centrum, jako situace na ekonomickém trhu. Původně jsem se domnívala, že úbytek nakupujících vznikl kvůli nově vystavěným obchodům, ale lidé ze zásobování, kteří jezdí po celé republice mě vyvedli z omylu. Situace je prý všude stejná,“ prozradila Deníku Monika Šturmová, prodavačka v obchodě se spodním prádlem, která hlavní problém vidí v současné finanční krizi, která podle jejích slov ovlivnila například i obchody v Mladé Boleslavi, kde se začalo propouštět. Vzhledem k poměrně specifickému druhu zboží prorokovala Šturmová problémy spojené s otevřením Futura spíše prodejnám se zaměřením na sportovní oblečení, které jsou v obchodním centru zastoupené ve větším množství. Její slova ostatně potvrdila Hana Malinová, vedoucí obchodu se sportovními bundami a souvisejícím zbožím. „Od otevřením obchodního domu je znát, že naše tržby šly dolů. Samozřejmě by pro nás bylo lepší, kdyby tady centrum nebylo, ale žijeme v tržním prostředí, kde funguje konkurence, takže to respektujeme,“ dodává Malinová. Některé obchody zatím ovšem bilancovat nechtějí. „Teď se to zatím nedá nijak zhodnotit. Dopad otevření centra poznáme nejdříve v lednu,“ řekl Jiří Foršt, vedoucí obchodu s elektronickým zbožím. Podobný názor na to má i Jolana Tomíčková, vedoucí prodejny s oblečením sídlící ve Futuru. „Začínají nám sem chodit stejní lidé a tržby máme také slušné, nicméně zatím nemůžeme hodnotit, jelikož zatím nemáme srovnání. Nevíme, nakolik se naplnila vize a očekávání našeho centrálního vedení,“ vysvětluje Tomíčková, která ale vidí velkou výhodu v umístění obchodu v obchodním centru. „Lidé sem přijedou autem, chodí po celém objektu a když se jim něco u nás líbí, tak si to koupí,“ vidí stejnou výhodu i prodavačka prodejny spodního prádla Jana Nováková. „Zaplnili jsme naší značkou určitou mezeru na zdejším trhu, takže si nás zájemci postupně začínají vyhledávat a tvoří se klientela,“ dodává Nováková.

Většina zákazníků oceňuje delší otevírací dobu, ale už i někteří prodávající si naopak stěžují se setměním se do Futura začínají stahovat také různé hlučné skupinky mladých lidí. Jak si občané zvyknou na nový obchodní dům v Kolíně, či zda naopak zůstanou u osvědčených prodejců nejspíše tedy ukáže čas.