Šňůry aut, nepříjemný hluk z jejich motorů i kol narážejících do děr a vzduch prosycený výfukovými plyny – tak znají lidé bydlící v okolí průtahu Kolínem každodenní situaci, zhoršenou samozřejmě v době dopravních špiček.
Vadí hlavně nákladní auta. Lidem praskají zdi jejich domů, více než dva tisíce obyvatel je zatěžováno hlukem, který ohrožuje jejich zdraví, o vlivu výfukových plynů ani nemluvě. Někteří už poukazují na podezřele zvýšený výskyt alergií, astmatických potíží a dokonce i karcinomů v rodinách lidí žijících v okolí současného průtahu. Podle posledního průzkumu po něm denně projede 60 tisíc aut. Řada lidí, kteří usilují o výstavbu obchvatu, se sdružila v občanském sdružení Kolín – náš domov. Jeho členové už dvakrát zablokovali dopravu na průtahu, aby upozornili na podmínky, ve kterých žijí. Chtějí jediné – obchvat! Ten však podle některých průzkumů odvede jen ani ne 40 procent dopravy. Poslanec a kolínský radní Ondřej Plašil připomíná, že jde o tranzitní, nákladní dopravu, tedy právě tu, která Kolín zatěžuje nejvíce.
Jedním z důvodů je odvolání jednoho z účastníků výběrového řízení na stavbu obchvatu, dalším problémem jsou stále nedořešené vlastnické vztahy k pozemkům, po nichž má obchvat vést. Starosta Jiří Buřič upřesnil, že jde o tři majitele, s nimiž ještě nejsou výkupy dokončené. A to i přesto, že se ke slovu dostalo dokonce vyvlastňovací řízení. Potíž je v tom, že někteří majitelé nechtějí prodat jen kousíček pozemku, které Ředitelství silnic a dálnic potřebuje pro stavbu silnice. Chtějí pozemek prodat celý, protože po odkrojení kousíčku se celý zbytek stává hodně znehodnoceným. Jenže ŘSD ze zákona může vyvlastnit pouze to, co pro stavbu potřebuje. Město se tedy bude na blížícím se zasedání zastupitelstva rozhodovat, zda zbytek pozemků koupí, a tím přípravy pro zahájení výstavby obchvatu urychlí. Jednalo o tom už jednou. Tehdy řeklo ne. Důvod? Jak by k tomu přišli ti, kteří prodali už v první vlně výkupů?