„Soudy se potýkají s nedostatkem kvalitních počítačů, skenerů. Je také nedostatečná kapacita diskových polí, nebyly posíleny servery, byla podceněna celková připravenost z technického hlediska. Je zřejmé, že dojde ke zvýšení finančních nároků, ať už je to v případě tonerů, papírů a dalších potřebných věcí,“ nastínila problém předsedkyně soudu.
Celý systém datových schránek byl totiž testován jen na několika málo soudech. Konkrétně v případě Středočeského kraje se jednalo o soud v Mladé Boleslavi, v Mělníce a v Příbrami. „Systém prakticky nebyl vůbec testován v plné zátěži tak, jak bude vypadat, až dojde k aktivaci datových schránek všech soudů,“ popsala Libuše Kantůrková. Datové schránky přitom musí od začátku listopadu používat všechny společnosti zapsané v obchodním rejstříku, úřady a soudy.
„Písemnost bude považována za převzatou (vyzvednutou) za deset dní od doručení,“ upozornila Libuše Kantůrková, předsedkyně Okresního soudu v Kolíně.
Pro fyzické osoby, tedy běžné občany, není datová schránka povinná. Totéž platí pro podnikající fyzické osoby (výjimkou jsou advokáti, daňoví poradci, insolvenční správci, notáři a exekutoři).
Dobrovolná je také pro právnické osoby nezapsané v obchodním rejstříku (typicky nezisková sdružení, společenství vlastníků jednotek a podobně). I tyto skupiny si však mohou kdykoliv požádat o bezplatné zřízení schránky.
Soudní agendy jako takové se zpracovávají nejméně v osmi různých aplikacích. Tyto jednotlivé aplikace bylo třeba v souvislosti se spuštěním datových schránek upravit a přizpůsobit je pro provoz. Tedy přímo v praxi otestovat a proškolit administrativní personál pro jejich obsluhu.
„V podstatě až do spuštění ostré verze u zdejšího soudu (23. října) neměli naši pracovníci žádné praktické zkušenosti s touto prací. Vše probíhalo pouze ve cvičné verzi,“ nastínila předsedkyně Okresního soudu v Kolíně Libuše Kantůrková s tím, že v současnosti jsou však již řádně proškoleni a připraveni s datovými schránkami pracovat. Bohužel se objevily problémy nejen finančního charakteru. U soudů dojde k navýšení počtu nezbytných úkonů, které budou muset být provedeny. V důsledku toho může podle zainteresovaných lidí dojít ke zpomalení práce jednotlivých pracovníků.
„Jestli dříve zapisovatelka vyřídila deset spisů za hodinu, po spuštění datových schránek to bude podstatně méně. O tomto jsem se přesvědčila i já sama, když moje zapisovatelka od devíti hodin dopoledne do současné doby vyřídila s různými problémy celkem čtyři spisy,“ popsala potíže v podnělí odpoledne předsedkyně soudu.
Libuše Kantůrková ale zůstává optimistkou. „Pokud by bylo spuštění datových schránek dostatečně a řádně připraveno po všech stránkách, vyzkoušeno a odstraněny všechny stávající problémy, je možné, že do budoucna se skutečně tímto způsobem doručování soudních řízení urychlí a odpadne řada problémů spojených s klasickým doručováním,“ myslí si. V současné době to prý bohužel zatím neplatí. „Podle mého názoru by bylo vhodné dočasně zavést po přechodné období způsob doručování prostřednictvím datových schránek jenom jako jeden z alternativních způsobů doručování, nikoliv jako prioritní a povinné,“ dodala Kantůrková.
Stále není také dořešena otázka zabezpečení nepřetržité obsluhy datových schránek o víkendech a svátcích.
V pondělí se také konaly mezirezortní porady společně s Okresním státním zastupitelstvím v Kolíně a jednotlivými vedoucími městských úřadů týkající se sociálně právní ochrany dětí, kde se společně řešil další postup v případě nefunkčnosti datových schránek.
„Dohodli jsme se na postupu v tom směru, že je nezbytné datovými schránkami doručovat takové písemnosti, jako jsou rozsudky, usnesení a jiné a také opravné prostředky. V ostatních případech budeme postupovat klasickým způsobem,“ řekla předsedkyně.
Radnice zatím velké potíže nepociťují
Ostrý start s datovými schránkami zažily i na městských úřadech. Nikdo však nezaznamenal větší problém. „Žádné velké komplikace jsme nezaznamenali, nicméně uvidí se také, až doběhnou všechny zákonné lhůty, to také bude mít na hodnocení vliv,“ uvedl tajemník kolínské radnice Jiří Krumich.
Ani v Českém Brodě na tom nejsou jinak. „Najeli jsme na datové schránky už minulý týden bez problémů. Používáme je hlavně na komunikaci mezi městem a krajským úřadem,“ popsal českobrodský místostarosta Jakub Nekolný.
Trochu jiný postřeh má Olga Dekojová, starostka Kostelce nad Černými lesy. „Zjišťuji, že naši lidé na to nejsou připravení. Nikdo se to zatím nenaučil. Problémy budou, ale určitě se vyřeší,“ podotkla.
A co ve Velkém Oseku? „Ono to půjde časem, možná. Zajímavé to bude v okamžiku, když to zkolabuje, co se bude dělat. Když to přinese pošťák a dá mu to do ruky, tak to je naprosto čitelné. Jak se na to dá spolehnout a jaký to bude mít finanční přínos, ukáže až čas,“ popsal starosta Jiří Otta.
I v Týnci nad Labem mají první křest za sebou. „Už jsme obdrželi první zprávu do datové schránky, která se zpracovala a předala. Dnes náš stavební úřad bude také odesílat nějaká rozhodnutí, takže zatím to pracuje v pořádku. Jsou to informace, které mám staré deset minut, takže doufejme, že to bude v pořádku,“ předpokládal v pondělí starosta Týnce Josef Polák.
OTÁZKA DNE: Využijete datové schránky?
Miroslav Jarolín
42 let, Poděbrady
Vstávám brzy a na internet se bohužel nyní dostanu 1x za týden kvůli mailům. Nemám na to čas, takže pro mě osobně je to zbytečné.
Miroslava Hanušová
33 let, Týnec nad Labem
Datové schránky využívat nebudu, ani jsem o tom nepřemýšlela.
Josef Žížala
57 let, Praha
O zřízení neuvažuji, já ani moc nevím, co to vlastně je. Je to pro podniky a právnické osoby, což není můj případ.
Petr Steklý
30 let, Kolín
Projekt se mi líbí, má své opodstatnění a smysl. Coby právnická osoba máme datovou schránku pořízenou a určitě ji budeme využívat.