V části bytů, které jsou již předané nájemníkům, bydlí noví obyvatelé Cerhenic od července. Byty byly připravené tak, aby si každý mohl dotvořit bydlení k obrazu svému, tedy například vybavit takovou kuchyňskou linkou či podlahovou krytinou, které právě tomu kterému nájemníkovi vyhovují. „Ale jak? Bez elektřiny neuděláte ani díru do zdi,“ stěžoval si anonymní pisatel, jenž se obrátil na naši e-mailovou adresu reporter@kolinsky.denik.cz. Na základě jeho popudu jsme s redakčním fotoaparátem vyjeli přímo na místo.
„Potíž je v tom, že také sám nájemník musí mít smlouvu
s ČEZem, totéž se týká i plynu,“ uvedl jeden z nových nájemníků obecních bytů – Jiří Kyncl, který se s rodinou stěhuje do Cerhenic z Kolína za větším klidem i levnějším nájemným.
„Protože jsem věděl, že
s ČEZem to bude na delší lokte, tedy že na vyřízení žádosti je lhůta 30 dní, tak jsem si požádal už předem,“ oddechl si
s tím, že dnes už mu k položení plovoucí podlahy ve dvou místnostech chybí jen ukončovací lišty. „Pokud se člověk na ČEZu zpozdí, o to déle začne svítit. U mě to nakonec bylo rychleji, než jsem čekal, ale zase nemám ještě smlouvu s plynárnou,“ řekl.
Jeho sousedka ve vedlejším domě zase neposlala ČEZu všechna potřebná lejstra.
„V našem případě je to o to složitější, že jsme první nájemníci. Kdyby přišel někdo další po nás, už to bude mít jednodušší, ale my musíme dodat spoustu formulářů. Já poslala jakýsi špatný papír, takže nás napojili o to déle,“ popsala Kateřina Dušková
s tím, že dnes už jí elektřina v pořádku funguje – a byt si postupně zařizuje.
Úsměvnou ironií situace v čerstvě dostavěných domech je, že technik ČEZu, který přijde zapojit elektřinu, se na nájemníky nedozvoní, neb to logicky bez jím připojeného elektrického proudu nejde. „Takže mezi domy obíhal a ťukal na všechna okna, aby sehnal co nejvíc lidí,“ popsali nájemníci. „Já jsem ho málem prošvihnul,“ přiznal se Jiří Kyncl.
Cerhenický starosta Marek Semerád dodal, že ze začátku docházelo k drobným výpadkům. „Jde o novostavbu, to se, myslím, může přihodit. Nic vážného to nebylo,“ řekl s tím, že na problémy s dlouhodobou nedodávkou energií nemá radnice žádnou stížnost ani například problémy s neplacením nájemného.
Podle oficiálních informací ČEZu lze i uzavření a změny smlouvy na dodávku elektřiny řešit na zákaznické lince 840 840 840, která je v provozu 24 hodin denně. Telefonní kontakt s operátorem tak může nájemníkům i majitelům nemovitostí pomoci předejít nepříjemným situacím. Někdy stačí nevyplnit jednu kolonku či prošvihnout termín o den a průšvih je na světě.
Poměrně nedávným případem je starší žena z Peček, která odjela na měsíc k dceři mimo region a zapomněla dát někomu dalšímu z rodiny na starost zaplacení inkasních složenek. V době její nepřítomnosti proběhla i upomínka a za pár dní ČEZ elektřinu odstřihl, vše v souladu s obchodními podmínkami společnosti. Opětovné napojení se mělo konat až za několik dní.
„Vzhledem k věku zákaznice rozhodl generální ředitel o připojení obratem,“ uvedla mluvčí Ivana Vejvodová. Několik dní po tmě ale rozhodně příjemných nebylo, tím spíš, že se jednalo o podzimní měsíce.
Podobně, tedy pár dní bez proudu, zůstal onehdy i mladý muž z Potěh ve své novostavbě. Na klíč mu ji stavěla firma, která měla elektřinu psanou na sebe. Při ukončení prací nevyplnila v odhlášce jednu kolonku - nového odběratele, který pak přehlášení elektřiny na sebe nestihl ve stanoveném termínu.