Obyvatelé bytů si stěžují na problémy, jiní poukazují na škody, které na bytech vznikají.
„Cena v bytech u vodárny ale neodpovídá kvalitě! Plíseň na oknech a zdi, zatékalo pod střechu. Ze začátku jsme se nemohli dostat do bytu, zámečník vyrval těsnění ze dveří, tudíž nám při silném větru táhne do bytu, a řekl, že jsou špatně udělané futra. Také nám bzučelo v zásuvce, elektrikář řekl, že tam dělníci zapomněli dát šroubek. Poruchu jsem nahlásila správci bytů, ten mi nadiktoval čísla a starejte se. Vysoké nájemné a spousta starostí okolo. Byty jsou narychlo postavené a taky to tak vypadá. V dubnu se zvýšil nájem o cca 400 korun. A za co?,“ popsala mimo jiné paní Jana. „Neumějí se chovat, dělají binec a ještě samé výhody. Jen ať se jde někdo z vedení TPCA podívat na Vodárnu, co jsou schopni s byty a domy udělat za rok užívání. Viz průchod domu čp. 1034C,“ předestírá další ze čtenářů.
Na problémy jsme se zeptali kompetentních – radnice i vlastní automobilky TPCA.
„Město nás informuje o případném dlužníkovi. Pokud je to nutné, strháváme dlužné nájemné zaměstnanci ze mzdy,“ informoval mluvčí TPCA Radek Kňava s tím, že během výstavby TPCA neměla například stavební dozor, který by dohlížel na kvalitu bytů. Místostarosta Pavel Hoffman uvedl, že o několika problémech typu netěsnícího okna nebo prasklé zdi město ví, ale závady byly už odstraněny. „Žádné další konkrétní stížnosti se mi na stůl nedostaly. Hovořil jsem i s techniky, ale ani jim prý nikdo nic nehlásil. Pokud problémy existují, samozřejmě se na to podíváme, s vedoucím odboru zajedeme na místo,“ dodal.
Vymáhání nájemného, poničené interiéry, drobná kriminalita. Témata, na něž se také co chvíli stočí řeč, přijde-li na pořad dne otázka bytů pro zaměstnance automobilky TPCA.
„Spolupráce města a TPCA existuje, ovšem v případech, kdy zaměstnanec dostane výpověď, je to spíš problém města. Je problém s těmi, kteří jsou občany Kolína, ale ukončením pracovního poměru ztrácí právo užívat byt. Poté požadují bydlení na městu, a to Kolín pro takovéto případy nemá, dalšími volnými byty nedisponuje. Na společném setkání jsme se dohodli, že bude určena pracovní skupina, která kromě jiného bude také projednávat tyto případy. Suma sumarum - je tu spolupráce, ale nevede k definitivnímu vyřešení těchto případů,“ uvedl starosta Jiří Buřič. Spolupráci potvrdil i mluvčí automobilky Radek Kňava. „Na jednání s panem starostou jsme se dohodli na vzniku pracovní komise složené ze zástupců TPCA, právníků a zástupců města. Komise se bude pravidelně scházet a jejím cílem bude navrhnout systémová řešení například tzv. černých nájmů, dlužníků v bytech a výši nájemného,“ uvedl.
Kontroly, zda nedochází k ničení bytů, provádí podle starosty Jiřího Buřiče v rámci možností zaměstnanci úřadu. „Kontroly ale nejsou na úrovni „policejní“, přece jen je zde nájemník jako obchodní partner, kontroly vyplývají nejčastěji z ohlášení či zjištění závad. Nejsou tedy preventivní, to by bylo vždy narušení soukromí slušných lidí v mnohdy rovině neoprávněné perzekuce, je to složitá otázka. Je vždy velice obtížné říct, kdo je potenciálním ničitelem,“ uvedl starosta. Úspěšnost při vymáhání škod, které nájemníci v bytech způsobili, je podle něj dost nízká. „Vždy je složité od lidí vymáhat náhradu, většinou jsou to lidé již těžko dosažitelní, mimo jiné jsou například bez příjmů, takže vymáhání patrně skončí nejtvrdší formou, tedy exekucí,“ řekl starosta.
Neexistovaly nikdy úvahy, že by TPCA stavěla ubytovnu poblíž svého areálu?
„TPCA je automobilka a není jejím cílem stavět byty či ubytovny. Tuto službu si nakupujeme od místních podnikatelů. Jedna z ubytoven je umístěna i přímo v Ovčárech a využívá ji necelých sto pracovníků z TPCA,“ uvedl Radek Kňava. Že by se v Kolíně stavěly další ubytovací kapacity pro zaměstnance automobilky, není příliš pravděpodobné. „Jakoukoli spekulaci i v teoretické rovině nepřipouštím, nebudu tím, kdo by podporoval či dokonce usiloval o výstavbu dalších bytů pro TPCA,“ nechal se slyšet Jiří Buřič.
Umístění stávajících bytových domů není podle mnohých zrovna nejšťastnější. Lidé musí za prací do TPCA přes celé město. Podle čeho se lokality, kde se bude stavět, vybíraly?
„To je otázka spíše na naše předchůdce. Byl jsem na radnici v pozici místostarosty, ale nebyl to můj rank, výstavbu bytů měl ve své sekci pan starosta Kaisler. Musím ale říci, že lokality byly již vybrány a také projekčně zajišťovány. Podmínky výběru nastavoval někdo jiný a zřejmě lokality vyhovovaly. Bylo to dáno také vztahem k pozemkům, toto byla asi ta nejrychlejší možnost výstavby. Lidé musí za prací přes celé město, to je nepříjemné, ale na zálabské straně v daném čase nebyly možnosti k výstavbě domů tohoto typu,“ popsal starosta Buřič.