Církev prý nemá peníze, protože od roku 1949 je financovaná státem, který zabavil veškerý její majetek a nevrátil ho. Po sametové revoluci se situace nepatrně zlepšila. Tvrdí to alespoň kolínský farář Libor Bulín.

Jak vidíte finanční podporu církve od státu?

Církev nemá peníze, protože jí stát zabavil majetek a z toho majetku dostáváme jen určité nepatrné procento. A to se ještě předstírá, že je to z majetku plátců daní.

Dá se říci, zda je situace v posledních letech lepší?

Asi jednou větou to nelze popsat. My nepřistupujeme k nějakému an blok prodávání majetku. My jako pražská diecéze dodržujeme princip, který nám stanoví církevní zákoník. To znamená, že v prodeji nemáme být aktivní. Nevyvěšujeme nikde na internetových stránkách nebo v realitních kancelářích seznamy majetku, který chceme v současné době prodat. Vím, že se prodaly například pozemky pro stavbu TPCA. Ty jsem prodával já osobně.

Takže problém s případným prodejem nemáte?

Když nás někdo osloví jako pasivního majitele a shodneme se na rozumné ceně, tak nevidím jediný důvod, proč bychom to jako kterýkoli jiný vlastník neprodali.

V poslední době jste nějaký majetek prodali?

V současné době v Červených Pečkách se mnou vyjednává pan starosta o koupi nějakého pozemku, přes který má vést vodovod.
Údajně má dojít k určité směně pozemků mezi městem Kolínem a farností. Jestli to mám nějak charakterizovat, tak asi tak, že prostě církev, byť jí většina majetku byla zabavena, tak s tím, co jí zůstalo, by měla obchodovat jako kterýkoli rozumný vlastník. O co má někdo zájem a myslíme si, že potřebovat nebudeme, je obchodovatelné.

Prodávají se i kostely?

Kostely, alespoň u nás v arcidiecézi, se zásadně neprodávají. Jestliže o to mají obce zájem a my tam nemůžeme kostel udržovat a není to perspektivní, že bychom ho třeba v deseti letech opravili, tak tam se ty kostely svěřují obcím zadarmo. Například v Rostoklatech.