Důvodem je fakt, že mnozí řidiči se zatím nesžili se skutečností, že i přenosné dopravní značky zákaz stání a zastavení skutečně platí stejně jako třeba červená na semaforu a že jim jejich nerespektování může vynést hned dvojí vydání – pokutu a platbu za odtah. K prvnímu jmenovanému postihu se dosud při blokovém čištění nepřistupovalo, ale situace se, zdá se od nynějška změní.

„Parkovacích míst je obzvlášť na sídlištích skutečně málo,“ poukazují řidiči, kteří mají večer před blokovým čištěním problém, kde nechat svoje auto. „Byl jsem na dovolené, služební cestě, nemocen, neschopen, zkrátka nepřítomen,“ jsou další, někdy již méně se pravdě blížící argumenty těch, kterým se ani za mák nelíbí pohled na vlastní auto na plošině odtahového vozu a už vůbec ne povinnost za odtah zaplatit. Ovšem luxusní „argument“ odůvodňující dopravní přestupek a nevůli za něj nést zodpovědnost v podobě platby se podařil muži, jemuž bylo vozidlo odtaženo při posledním blokovém čištění v Moravcově a Březinově ulici.

„Nic platit nebudu, jsem důchodce,“ prohlásil muž, který se své rozhodnutí jal podtrhnout dokonce artistickým výkonem. Podle tvrzení několika přítomných pracovníků se aktivní důchodce vyšplhal na plošinu odtahového vozu a usadil se na kapotě svého už naloženého auta.

Historka k zasmání, řekne si kde kdo. Ale představa, že by muž z vozu spadl… Navíc situací, kdy emoce hrají prim a leckdo se v afektu chová dosti odlišně od svého běžného projevu, je jak hub po dešti. Nadávky zcela nepublikovatelného rázu, ženský vysoký alt a mužské dlaně sevřené zlostně v pěst jsou na denním pořádku, za čirou výjimku nelze označit ani chvíle, kdy se řidiči přiřítí ke svému vozu a přes zelené plochy, chodníky, obrubníky i vyšší překážky se snaží skokem hodným Šemíka pod kapotou jednoduše ujet v domnění, že tak před platbou uniknou.

Zástupcům všech zainteresovaných organizací je již patrně jasné, že ve vyhrocených situacích není daleko k tomu, aby skutečně došlo k úrazu či ublížení na zdraví. Radikální řešení by proto měla přinést poslední schůzka představitelů města, městské policie, odtahové služby a společnosti AVE, jež blokové čištění provádí.

“Na pondělní městské radě budeme projednávat informativní zprávu o aktuální situaci. To by mělo přinést nové řešení v podobě přítomnosti městské policie u blokového čištění tak, aby dohlédla na dodržování zákona, tedy dopravních značek, a bylo zároveň umožněno bezproblémové provedení odtahů,“ naznačil výsledky schůzky starosta Jiří Buřič s tím, že městští strážníci budou přestupky řešit buď pokutou na místě, či postoupením do přestupkového řízení.

Ačkoli ze zákona přítomnost městské policie u odtahů při blokovém čištění nutná není, vyjádřil se obdobně jako starosta i zástupce ředitele Městské policie Kolín Zbyněk Verfel. „Přítomnost městské policie u blokového čištění se stane prioritním úkolem. Došlo k dohodě a nevidím v tom problém, pokud se samozřejmě zrovna v té chvíli nevyskytne jiná akutní záležitost,“ řekl Deníku těsně po schůzce Zbyněk Verfel.

„Myslím, že jsme dospěli k dohodě, která by mohla situaci řešit dlouhodobě a předejde řadě problémů,“ komentoval majitel odtahové služby Jürgen Paul Boss.

Se závěry a rozhodnutím je spokojená a plně se ztotožňuje i společnost AVE. „Závěrem bylo dohodnuto, že městská policie bude přítomna při každém blokovém čištění a mimo dohledu nad veřejným pořádkem bude řešit veškeré přestupky, kterých se dopustí řidiči zaparkovaných vozidel nerespektováním přenosného dopravního značení. Na schůzce bylo také řečeno, že při řešení přestupků se bude postupovat s maximální přísností,“ uvedla jednatelka AVE Kolín Věra Suchomelová.

„Při odsouhlasení návrhů městskou radou si od nich slibujeme radikální zlepšení situace při blokovém čištění,“ shoduje se vedoucí oddělení správy městského majetku odboru regionálního rozvoje a územního plánovaní Martin Tichý.