Nejinak tomu je i v zemědělském družstvu ZAS Bečváry, které v současnosti spravuje kolem 4500 hektarů půdy od Kolína až za Stříbrnou Skalici. „Letos jsme začali sklízet 14. července a pokud se vydaří počasí, měli bychom zakončovat práce do 14 dnů. Momentálně je v permanenci pět kombajnů, ale budeme mít k dispozici další dva,“ shrnuje prozatímní stav Alois Nouzák, ředitel ZAS Bečváry. Dle jeho slov bude na rozdíl od minulého roku, kdy se úroda skutečně vydařila, letošní sklizeň spíše podprůměrná. Podstatnou část viny nese letošní proměnlivé počasí. Především kroupy, které se ani místnímu družstvu nevyhnuly a zničily část úrody. Část napáchané škody bude družstvo řešit ve spolupráci s pojišťovnou, ale ke ztrátám i tak dojde.

I přes tyto problémy v oblasti zemědělské výroby je ovšem pro bečvárské družstvo mnohem ztrátovější odvětví živočišné výroby, zejména pak produkce mléka. „Výnosy ze zemědělství nám nyní musí pokrývat ztráty z živočišné sféry. V médiích jsme kritizováni, že chceme naše mléko vyvážet do zahraničí, ale u nás výkupní cena mléka za posledního půl roku spadla o cca. 3 kč/l,“ vysvětluje Nouzák, proč v posledních letech družstva od živočišné výroby a produkce mléka raději houfně upouštějí.

Ovšem žádné pole by nemohlo být sklizeno bez lidí, kteří v těchto dnech usedají do kabin těžké techniky. Jak vypadá jejich den v období sklizně a jak se jim v těchto letních, často extrémně horkých dnech pracuje? „Ráno přijíždíme do družstva kolem sedmé hodiny ráno. Po nutné údržbě strojů můžeme vyjet na pole kolem deváté. Na oběd do závodní jídelny se jezdí po částech, aby se nezastavila celá směna. Pokud je počasí ideální, tak se dá jezdit do té desáté, půl jedenácté večer. Záleží samozřejmě i na tom, kterou plodinu zrovna sklízíme,“ popisují svůj běžný pracovní den dva místní kombajnisté. „Co se týká práce v horku, nám to na kombajnech ani moc nepřijde. V dnešní době už jsou tyto stroje dobře klimatizovány. Samozřejmě musíme čas od času vyskočit ven, abychom například uvolnili naběrač od zapadané hlíny, takže ideální je, pokud je venku kolem 25 stupňů a mírný vítr. Poté ty teplotní rozdíly nejsou tak patrné,“ pochvalují si oba kombajnisté svojí techniku a dodávají, že v těchto dnech to mají jednoznačně nejhorší řidiči starších nákladních aut, kteří odvážejí sklizenou úrodu z pole. Teplota v jejich kabinách se dokáže vyšplhat do obrovských výšin.

Martin Petřík