Všichni pozvaní novináři s fotoaparátem v ruce se tak za doprovodu zástupců automobilky mohli vydat na téměř dvouhodinovou prohlídku. Ta následovala po semináři s tématikou o ochraně životního prostředí v TPCA. Že pracovníci nemluví jen do větru, dokazovala čísla na grafech.

Zdeněk Bejda, který ve firmě pracuje od úplného začátku, ještě před vstupem do samotných výrobních hal upozorňoval na dodržování bezpečného pohybu při provozu. „Chodit můžete pouze v místech, které jsou vyznačené zelenými pruhy. Tam kde jsou přerušované, už musíte být více ostražití,“ vysvětlil.

V hale je pak k vidění celkem 220 naprogramovaných robotů. Ti zastoupí tu nejnáročnější práci. „Máme tady i godzily,“ řekl s úsměvem Zdeněk Bejda. A to ihned zvýšilo pozornost novinářů. Tím ale myslel největší roboty, kteří zdvihají celé karoserie.

Takovou třešničkou na dortu byla lakovna. Vstupenkou do ní byla slušivá bílá kombinéza. V tuto chvíli došlo na vzájemné fotografování všech novinářů. A nebylo se čemu divit. Spíše než žurnalisté, vypadali všichni, jako kdyby patřili do týmu NASA.

Jdeme tedy dál. Při pohledu na stroje zabalených v bílé látce, které během několika málo minut nanesou první vrstvu laku, se úsměvy všech přítomných změnily na řadu otázek směřovaných zástupcům kolínské automobilky. Jak dlouho trvá nalakování jednoho auta, jak stroje poznají, kterou barvu použít a tak dále. Pochopit moderní techniku i přes výklad není jednoduché. „Hlavně tady nesmíte fotit s bleskem,“ několikrát zdůrazňoval Robert Kiml z TPCA s vysvětlením, že by se jinak mohl spustit požární poplach a s ním by následovala i vodní sprcha a také evakuace. Nic takového se naštěstí nekonalo. Právě lakovna byla poslední zastávkou naší prohlídky.

Krize prý TPCA nezasáhla jako ostatní
KOLÍNSKÁ AUTOMOBILKA TPCA vyrostla doslova na zelené louce před sedmi lety. Tři roky na to zahájili výrobu a již v následujícím roce dosáhla plánované roční kapacity 300 tisíc nových vozů. Podle prezidenta společnosti, kdy ostatní automobilky v době krize snižují výrobu a redukují počty zaměstnanců, vyrábí TPCA na plný výkon. „My máme naopak spoustu práce a stejné tempo výroby plánujeme i v dalších letech,“ zmínil prezident Jasuhiro Takahaši. V automobilce v současné době pracuje tři a půl tisíce zaměstnanců. „Jsme velmi rádi, že se nám daří zvyšovat podíl zaměstnanců z regionu. V roce 2006 byla z okruhu do třiceti kilometrů od TPCA necelá polovina zaměstnanců," popsal Radek Kňava, mluvčí TPCA a dodal, že letos je to již více než sedmdesát procent.

Jiřina Holubová, Zdeněk Holeček