Informaci však Deníku nikdo nechtěl potvrdit, protože na celou akci se vztahuje velice přísné informační embargo.

„Je mi jasné, že to není nic příjemného. A ještě kdyby se něco s tím nákladem stalo, tak to bude asi velký průšvih. Na druhou stranu do elektrárny musejí palivo nějakým způsobem vozit, ne?“ krčil rameny dvaatřicetiletý automechanik Pavel Horký.

Temelín potřebuje dovést jaderné palivo na provoz obou reaktorů zhruba dvakrát ročně.

„Informace o převozu jsou ale přísně utajované. K přepravě paliva dochází vždy podle technických potřeb elektrárny. Především to závisí na počtu odstávek bloků,“ naznačil odpoledne k jízdě speciálního vlaku tiskový mluvčí jaderné elektrárny Marek Sviták. „Přibližně se vyměňuje jedna čtvrtina palivových souborů, což je zhruba čtyřicet souborů,“ dodal Sviták.

Absolutní přednost

Také samotný převoz radioaktivního materiálu doprovází obrovská bezpečnostní opatření, ať už technická či administrativní. Podle našich informací se nesmí vlak s nákladem nikde zastavovat, má přednost před ostatními spoji. A ze vzduchu vše hlídá policejní vrtulník.

„Transport musí být rychlý a ničím nepřerušovaný,“ upozornil Sviták na obecné podmínky všech podobných akcí. Nejinak je tomu i u jihočeské jaderné elektrárny.

V současné době využívá Temelín pro oba své reaktory palivo od americké firmy Westinghouse.

„Počítáme s tím, že od roku 2010 začneme reaktory poprvé zavážet palivovými soubory, které nám bude dodávat ruská firma Tvel. Ta zásobuje palivem Jadernou elektrárnu Dukovany,“ uvedl temelínský tiskový mluvčí.