Má větší množství odpadu a rád by si připlatil za druhou popelnici. A k zaplacení poplatku v řádech stokorun si musí brát volno z práce. Jiná možnost, než vystát dlouhou frontu, například platba na účet a vyřízení smlouvy poštou, údajně možná není. Na tyto zdánlivě banální věci upozornil Robert Souček, který se po několika letech strávených pracovně mimo Českou republiku vrátil zpět do svého rodiště.

Poskytnutému vysvětlení se nestačí divit. „Paní na podatelně jsem požádal o druhou odpadovou nádobu. Alespoň dočasně. Věděl jsem, že po dobu dokončování stavitelských prací a stěhování určitě jedna nádoba stačit nebude. Bylo mi řečeno, že do domu, kde bydlí maximálně pět osob, mohou umístit pouze jednu popelnici,“ popsal Souček.

Tuto informaci však vyhláška o nakládání s komunálním odpadem na správním území města Kolína neobsahuje.
Panu Součkovi tedy nezbylo nic jiného, než občas naložit přebytečný odpad a rozvozit jej po sídlištních popelnicích. „Rada“ pracovnice městského úřadu, aby použil sběrného dvora, se ukázala jako laciná. „Sběrná místa tady mají v době, kdy by je lidi potřebovali, zavřeno. Jako kdyby se nepočítalo s tím, že člověk chodí do práce,“ zlobí se Souček.

Vyhláška je řeč čísel a slovíčkaření. Píše se tam, že dostatečným počtem odpadových nádob se rozumí množství odpadových nádob s takovým celkovým obsahem a četností svozu, které umožní jejich uživateli bezproblémové odložení jím vytvořeného odpadu. To jsou tři litry odpadu na osobu a den.

Jednatelka Technických služeb města Kolína Věra Suchomelová potvrzuje: „Obyvatelé Kolína mají skutečně nádoby na odpad v tom režimu, jaký je uveden ve vyhlášce. Ty jsou zdarma. Platí je Kolín.“ Dodala, že jde o tři litry odpadu na osobu a den. „V případě že mají zájem o více nádob, tak si u nás mohou další dokoupit. Jenže někteří lidé chtějí další nádoby zdarma. Co se týká pana Součka, ten bydlí v domě sám. Dostal od nás jednu nádobu pro jednu osobu. Žádnou další mu zdarma nemůžeme dát,“ řekla Suchomelová.

Robert Souček podle svých slov zadarmo nic nechtěl. Podle jeho slov sám možnost zaplacení další nádoby na přepážce nabízel. „Že jsem ochoten si ji zaplatit v plné výši, jsem úřednici oznámil ihned. Bez úspěchu,“ popsal. „Odkazovala se na počet osob v domě,“ dodal. S tím jednatelka technických služeb nesouhlasí. „Podle mých informací to takto nebylo,“ uvedla.

Jsem ochoten si připlatit, výsledek však žádný
Pan Souček je celou touto banální situací poněkud rozladěn. „Přece jen bych očekával, že v zemi, která se již skoro 20 let transformuje na tržní ekonomiku, by mohla fungovat jistá orientace na zákazníka. V tomto případě, když je někdo ochoten investovat značnou sumu do bydlení ve městě, a je ochoten si připlatit za nadstandardní službu, by náš systém měl být nastaven tak, aby zisk přinášející služby byl schopen poskytnout.

Fronty, samé fronty
Zatím je to bohužel tak, že občan musí každoročně vystát frontu, aby zaplatil pár stovek, a stejně si občas musí vyvézt odpad sám. Nezbývá než doufat, že s novým vlastníkem TSMK se tyto služby jen zlepší. Očekávat, že bude brzy možné zvednout telefon třeba o půlnoci a vyřídit celou platbu přes automat naťukáním čísla kreditní karty, jak je možné třeba v USA, je asi nerealistické.
Ale proč nelze obnovení smlouvy a platbu vyřídit alespoň poštou, jak je zcela běžné u jiných společností?

Máte také negativní zkušenosti z některými úředníky? Své postřehy můžete napsat do diskuze pod článkem.
Na jaký problém jste narazili při likvidaci komunálního odpadu? Hlasujte v anketě vpravo od článku.