Plánovaná kompletní rekonstrukce průtahu městem, o které jsme již informovali, sebou nese i negativní stránky.

Řidiči si samozřejmě, jak je v našich končinách zvykem, nechtějí prodlužovat cestu po objízdných trasách po okolních obcích a využívají k tranzitní dopravě úzké uličky ve městě. „Ty by přitom měli sloužit pouze místním obyvatelům a autobusovým linkám,“ upozornil starosta Zásmuk Jiří Pechar.

Úzké uličky a povrchy vozovek, které nejsou přizpůsobené nadměrné dopravě, tak doslova trpí. „Každodenně zde dochází k nebezpečným dopravním situacím, jelikož je místní objízdná trasa obousměrná,“ vysvětlil starosta s tím, že silnice třetí třídy jednoduše nemůže pojmout hustotu dopravy na komunikaci první třídy.

„Zrevidovali jsme značení objízdných tras. To je v pořádku. Jde tedy o to, že řidiči, kteří nejedou přímo do Zásmuk, ho prostě nerespektují,“ popsal Jiří Pechar.

Zřejmě největší problémy nadělají těžká vozidla. Nad 7,5 tuny mají zákaz. Vedení města se už obrátilo i na policii. „Zvýšili jsme výkon služby v daném teritoriu. V případě, že nám tomu nebrání jiný úkol služby, denně se do uvedeného území vysílá hlídka z Obvodního oddělení v Kouřimi,“ uvedla Jana Žďárská z kolínské policie s tím, že dopravní značení často nerespektují řidiči nákladních vozidel cizí státní příslušnosti, kteří si zde zkracují cestu a vyhýbají se dálničním poplatkům.

V úzkých uličkách platí právo silnějšího, tedy většinou

Již přes týden je v Zásmukách uzavřen hlavní silniční tah městem od křižovatky na obec Sobočice až k náměstí Komenského.
Objízdná trasa, která směrem od Kutné Hory začíná v ulici Na Průhonech a přes ulici Sladkovského se napojuje opět na hlavní silnici v ulici Riegrova a poté již na Pražskou.

Tato objízdná trasa je ovšem určena pouze vozidlům do 7,5 tuny, proto se Kolínský deník vypravil na místo zjistit, zda tento předpis nákladní vozidla dodržují.

Je přibližně čtrnáct hodin a nacházíme se u nejužšího bodu objížďky. Tedy na místě, kde se setkávají ulice Sladkovského a Riegrova.
Podle hlasů místních obyvatel nákladní doprava zákaz vjezdu absolutně nerespektuje a trasu vymezenou pro osobní automobily hojně využívá.
Netrvá ani pět minut a již se směrem od Prahy blíží nákladní vůz značky Liaz.

Nejprve ho uzavírka zarazí, ale přesto zkouší jet dále na náměstí. Poté co zjistí, že se zde skutečně nedá projet, bez okolků při návratu od stanoviště hromadné dopravy pouští pravý blinkr a zatáčí do úzké ulice.

V té chvíli z druhé strany z náhradní trasy přijíždí vůz Škoda Octavia a při pohledu na najíždějící velké vozidlo mu nezbývá nic jiného, než zařadit zpátečku a počkat, až protijedoucí kamion uvolní cestu.

Při manipulaci s nadměrným vozidlem se i z druhé strany začíná tvořit fronta, protože vejít se do malého průjezdu dá velkou práci.
Během hodiny projelo celkem deset vozidel nad 7,5 tuny. O tom, že na tomto úseku se osobní auto a náklaďák nemají šanci vyhnout nemá cenu polemizovat. Problémy projet vedle sebe zde mají i dvě podstatně menší vozidla.

Zhruba o 15 minut později přijíždí řidička zeleného favoritu z objížďky, když se v tu chvíli do inkriminované zatáčky od Prahy v nepřiměřené rychlosti vrhne sportovní vůz Audi. Mezera mezi auty byla v tu chvíli jen pár centimetrů.

„Tahle náhradní trasa je tu za trest. Tohle se mi tu nestalo poprvé. Majitelé silnějších vozů jakoby vůbec nepředvídali, že v nepřehledné zatáčce může stát jiný vůz,“ postěžovala si řidička vozu, která se vyhnula kolizi jen včasným sešlápnutím brzd. Ohleduplnost některých řidičů k okolí je bohužel stále prakticky nulová.