VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Za převod automobilu zaplatíte až deset tisíc

Kolínsko - Žadatel o registraci použitého vybraného vozidla do registru je povinen zaplatit poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků.

12.11.2008 3
SDÍLEJ:

Kolínský odbor dopravy.Foto: Deník/ Michal Bílek

Další poplatky čekají od ledna na každého, kdo bude chtít převést automobil. A nepůjde o částku zanedbatelnou. Jedná se o finance v řádech tisíců korun. Přesněji tři až deset tisíc korun.

A jakých automobilů se novela vlastně týká? Nepůjde jen o staré škodovky, ale i například o některá provedení favoritů, octavií, volkswagenů nebo fiatů.
Poplatek se platí při první registraci použitého vybraného vozidla v České republice. Pokud je již vozidlo v České republice registrováno, platí se poplatek i při první přeregistraci vozidla.

Tři tisíce zaplatí při registraci například nový majitel některého z typů Octavie, Felicie, Volkswagen Bora nebo Golf.

Pětitisícový poplatek pak kupující některého provedení Favoritu, Seatu Ibizy a podobně. Záleží na tom, zda jednotlivé vozy splňují některou z evropských norem na vypouštění emisí.
Takový oříšek v praxi mírně řečeno nevýhodný čeká na ty, kteří si budou chtít pořídit Škodu 100, 105, 120, 130, Trabanta, Wartburga, a dokonce i některá starší provedení Favoritů.

Na tyto majitele čeká poplatek za převod deset tisíc korun. Což je někdy několikanásobně vyšší hodnota než cena samotného automobilu.
Poplatek žadatel zaplatí na příslušném obecním úřadu s rozšířenou působností. „Peníze ovšem nejdou do obecní pokladny, ale jsou příjmem fondu životního prostředí,“ upřesnil vedoucí odboru dopravy kolínské radnice Jiří Jeřábek.

Někteří se domnívají, že by ze silnic mohly zmizet takzvané vraky, které mohou ohrožovat ostatní účastníky silničního provozu. „Nemyslím si to doslova. Částečně to možná pomůže. Lidé se zákon budou snažit obejít. Český člověk se bude snažit jako vždy si najít kličku,“ myslí si Jiří Jeřábek. Zákon ale příliš nemyslí na slabší sociální vrstvy, které auto nutně potřebují, a na novější prostě nemají.

„Mám starou stodvacítku, a protože se začala rozpadat, myslel jsem si, že ji prodám a pořídím si něco novějšího, ale také staršího. Jestli se mi ale nepodaří prodat a koupit něco jiného do konce roku, tak si ji nechám. Jednak nevím, kdo by si moje auto koupil, aby pak musel ještě zaplatit deset tisíc, a já taky nebudu na poplatek mít, i kdyby jen na těch pět tisíc,“ vysvětlil důchodce Josef Hlas. Kromě toho dodal, že v tom případě bude jezdit se svou škodovkou, dokud se nerozpadne. „Pak ji odevzdám do sběrného dvora, ať ji zlikvidují,“ dodal Hlas.

Jde poplatek obejít? Lidé si prý auta na sebe přehlašovat jednoduše nebudou. „Papírově zůstanou vozy napsané na původní majitele, a přitom již budou patřit někomu jinému,“ nastínil možnou variantu jeden z prodejců starších aut, který si však nepřál být jmenován.

Marie Konupková, Zdeněk Holeček

Nové poplatky při registraci použitého vozidla od 1.1.2009
Dne 20. října 2008 vyšla ve sbírce zákonů novela zákona o odpadech č. 383/2008 Sb., kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně dalších zákonů. Zákon v § 37e zcela nově upravuje poplatky na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků.

§ 37e novely:

(1) Žadatel o registraci použitého vybraného vozidla do registru silničních vozidel podle zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, je povinen zaplatit poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků. Poplatek se platí při první registraci použitého vybraného vozidla v České republice. Pokud je již vozidlo v České republice registrováno, platí se poplatek při první přeregistraci vozidla.

(2) Poplatek podle odstavce 1 je stanoven podle plnění mezních hodnot emisí ve výfukových plynech v souladu s právními předpisy Evropských společenství ve výši
a) 3 000 Kč v případě splnění mezních hodnot emisí EURO 2,
b) 5 000 Kč v případě splnění mezních hodnot emisí EURO 1,
c) 10 000 Kč v případě nesplnění mezních hodnot emisí podle písmene a) nebo b).
Poplatek se neplatí u vozidel, která splňují minimálně mezní hodnoty emisí EURO 3.

(3) Stupeň plnění příslušné emisní úrovně se pro účely stanovení poplatku podle odstavce 2 prokazuje zápisem v osvědčení o registraci vozidla.

(4) Poplatek podle odstavce 2 platí žadatel o registraci použitého vybraného vozidla do registru silničních motorových vozidel na příslušném obecním úřadu obce s rozšířenou působností. Obecní úřad obce s rozšířenou působností provádějící registraci vystaví po zaplacení žadateli doklad osvědčující, že poplatek byl zaplacen. Na dokladu musí být uvedeno identifikační číslo vozidla (VIN) nebo číslo karosérie, případně podvozku.

(5) Poplatky jsou příjmem Státního fondu životního prostředí. Vybrané poplatky převádí příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností vždy k poslednímu dni následujícího kalendářního měsíce ode dne jejich vybrání Státnímu fondu životního prostředí České republiky.

Co jsou hodnoty emisí EURO.

Hodnoty emisí EURO jsou soustavy normativů Evropské unie „EU“ pro osobní, užitková a nákladní vozidla, které stanoví, kolik emisí mohou vypouštět vozidla dané kategorie. S rostoucím číslem za EURO množství škodlivin klesá, což má za následek, že vozidlo splňující EURO-4 současně splňuje EURO -3, -2 a -1.

Příklady vozidel, která ohledně emisí neodpovídají žádné EURO normě (poplatek 10.000 korun) - Škoda 100, 105, 120, 130; Lada 1200, 1500; Wartburg; Trabant; Oltcit; Škoda Favorit (některá provedení).

Příklady vozidel s EURO 1 (poplatek 5.000 korun) - Škoda Favorit (některá provedení); VW Golf I 1.3, 1.6, 1.5D; Seat Ibiza Mk. I 1.2, 1.5 motor Porsche od r. 1991; Fiat Uno, Tipo s motorem Fire a vstřikováním paliva.

Příklady vozidel s EURO 2 (poplatek 3.000 Kč) - Škoda Favorit (některá provedení);
Škoda Felicia 1.3, 1.9D, 1.6 (některé pozdější mají EURO-3); Škoda Octavia Tdi 66kW s kódem motoru AGR (vyráběná do 07.2000) + všechny VW Golf, Bora… s týmž motorem; Škoda Octavia Tdi 81kW s kódem motoru AHF (vyráběná do 08.2001) + všechny VW Golf, Bora… s týmž motorem; Ford Galaxy, VW Sharan turbodiesel s motory VW AFN/AVG vyráběné do 03.2001.

Nedá se stanovit, která značka, typ, motorizace a modelový rok auta odpovídá jakému emisnímu standardu. Je nutné vždy prozkoumat velký technický průkaz osobního auta a údaje v něm nalezené například

Místo události:
12.11.2008 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Expres projel návěstidlo v Poříčanech na červenou

Krajský soud v Praze se v pondělí 23. října vrátil ke korupční kauze kolem bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha.
13

Rath zavalil soud přívalem slov, předseda senátu je prý podjatý

Krize středočeské koalice pokročila, námluvy ANO s ČSSD už nejsou tajné

Střední Čechy – Minulostí jsou předpoklady, že na úterní jednání středočeských zastupitelů nebude mít vliv aktuální krize v koalici vládnoucí kraji.

Hejtmanka lákala pozornost ke středním Čechám. Ve Washingtonu

Střední Čechy – O lokality ve středních Čechách se nyní více zajímají členové týmů americké centrály softwarového gigantu Microsoft.

Debaty o penězích pro nemocnice může kdokoli sledovat i z domova

Střední Čechy – V úterý se sejdou zastupitelé Středočeského kraje. Jednat mají hlavně o plánu investic a o penězích pro krajské nemocnice. Jistě se zmíní i o aktuální krizi krajské koalice – k ráznému řešení však asi nepřistoupí.

DOTYK.CZ

Internet se baví: Babiš líbá a Benda je stejnou jistotou jako smrt a daně

/ GALERIE, VIDEO / Tvůrci internetových memů nespí a povolební situaci v Česku pochopitelně nenechali bez povšimnutí. Pozornost si získaly zejména čtyři momenty: vděk Andreje Babiše vyjádřený tvůrci jeho kampaně Marku Prchalovi, prohra Matěje Stropnického v čele Zelených, poměrně vysoký zisk SPD Tomia Okamury - a "nesmrtelný" poslanec Marek Benda.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT