Organizace zabývající se údržbou silnic nakoupily zásoby posypového materiálu. Jako před každou zimou. Drti se nic nestane, ale co sůl? Ta se sice nekazí, ale musí se skladovat ve speciálních prostorách a časem vlhne, takže se stává nepoužitelnou.

Silnice Čáslav, které zimní údržbu silnic na Kolínsku zajišťují pro Správu a údržbu silnic Kutná Hora, mají podle ředitele Lubomíra Tvrdíka v zásobě přes dva tisíce tun soli. „Sůl je chemicky ošetřená, takže zásoby vydrží na další rok. Podle toho, kolik zůstane v zásobě po zimě, se v létě dokupuje,“ vysvětluje Lubomír Tvrdík a za letošní zimou rozhodně ještě nedělá definitivní tečku. A pravda, kdo ví. Ještě před pár dny jsme slyšeli předpovědi, jak je tuhá zima v nedohlednu a ochladí se jen mírně, a ejhle, ono mírné ochlazení nás většinu zabalilo do šál a rukavic a noční teploty padají k minus desítce.

Přesto dosud mnoho soli na komunikacích vskutku nenajdeme. Není zatím důvod. Například Pečecké služby každý rok spotřebují sedm až osm pytlů. Letos zatím tak polovinu jednoho. „Používáme pytlovanou sůl, je sice dražší, ale vydrží déle,“ říká jednatelka Adriána Borovičková s tím, že firma samozřejmě nepoužívá sůl na celé město, solí se jen část, na ostatní se používá inertní posyp, prohrnuje se, zametá.

AVE Kolín má v zásobě sůl pytlovanou i volně loženou. Pro pytlovanou si chodí lidé například na posyp před vchody, ložená je uskladněná v pronajatém skladu. „Pokud se letos nevyčerpá, ještě bude příští rok k použití,“ potvrzuje jednatelka Věra Suchomelová. Pro Kolín je nyní připraveno 100 tun soli.