„Jde nikoli o látání děr, ale o kompletně nové povrchy v délce několika kilometrů,“ vysvětlil hejtman David Rath s tím, že po provedení letošních oprav by mohl být stav už na 70 procentech opravených silnic, jež původně byly v havarijním stavu.
Podle ředitele Krajské správy a údržby silnic Pavla Čiháka budou letošní práce probíhat zhruba od května do srpna. Na Kolínsku se opravy prováděné díky tzv. odloženému financování budou týkat několika úseků silnic mezi obcemi podobných tomu, jaký se na sklonku loňského roku otevíral u Svatbína. Konkrétní seznam by měl být znám v únoru.
Takzvané odložené financování ale nejsou jediné peníze, které do silniční sítě na Kolínsku letos poputují.
Chystá se také například rekonstrukce komunikací III. třídy v úseku od silnice I/12 (tedy od přípojky na Plaňany) přes Cerhenice a Ratenice až k silnici II/329 (tedy k napojení na dálnici za Vrbovou Lhotou).
Na akci již kraj dostal stavební povolení a její předpokládaná orientační cena sahá k 66 milionům korun.
Na zhruba desetikilometrovém úseku se tak řidiči dočkají místo kostek či někdy i výmolů nového asfaltového povrchu. Práce budou obsahovat i čištění a obnovu příkopů, zpevnění sjezdů, osazení ocelových svodidel, zpevnění krajnic, nové obrubníky, úpravu uličních vpustí a šachet kanalizace, obnoveno bude samozřejmě také dopravní značení.
Stavba bude prováděna za úplné uzavírky rekonstruovaných silnic ve třech etapách a podetapách. Objížďkové trasy budou postupně vedeny přes Velim či Pečky.
V návaznosti na tuto velkou akci se městysi Cerhenice podařilo získat dotaci z Regionálního operačního programu na rekonstrukci místních komunikací.
Konkrétně se jedná o komunikace, které mají dopravní připojení na silnici III/3297 Cerhenice – Plaňany a III/13294 Dobřichov – Plaňany. Do revitalizačního prostoru jsou zahrnuty v západní části Cerhenic komunikace v ulici Školské a v ulici nazvané Františka Horela (Školská 1) a v jihovýchodní části pak komunikace v ulicích U Staré školy a Zámecká.
Řidiči se tak zbaví nepříjemného pohybu po nerovných površích komunikací z rozdílného materiálu (živice, beton, panely) s výtluky. Oni i nemotoristická veřejnost pak nesympatických louží, které se za deště tvoří kvůli nevyhovujícímu vyspádování vozovek.
Změn se dočkají i tvary křižovatek, které by i díky novému dopravnímu značení měly být podstatně bezpečnější.
Vodorovným dopravním značením budou označeny zpomalovací prahy a budou odděleny vlastní komunikace od míst na parkování. Vzhledem k tomu, že práce budou probíhat v zastavěném území, budou jednotlivé úseky uváděny do předběžného užívání tak, jak budou postupně dokončovány, aby nebyl obyvatelům příliš komplikován přístup k jejich nemovitostem.
Jednotlivé vjezdy na pozemky, které budou řešeny v následující etapě, budou upraveny pro bezbariérové užívání.