Starší muž volající o pomoc z tzv. Českobrodské silnice. Najednou mu Ford začal škubat, z kapoty kouř a bylo „vymalováno“. Důvod? Opět totéž – v palivovém systému zamrzla nafta. Co počít, aby k něčemu podobnému pokud možno nedošlo?

V první řadě je třeba vědět, co jsme do nádrže natankovali. Přesněji na kolik stupňů pod nulou máme naftu. Je třeba mít rezervu několika stupňů. Je-li teplota vzduchu například 15 pod nulou, při rychlejší jízdě (a nemusí to zdaleka být jen dálnice) se nárazem větru vytvoří až dvojnásobek teploty vzduchu, čili místo 15 najednou 30 pod nulou. A pokud máte naftu do 25, je tu problém.

Existují samozřejmě aditiva do pohonných hmot, ale i zde pozor na to, co kupujete. Stalo se totiž, že milá aditiva zmrzla ještě před tím, než se dostala ke konečnému spotřebiteli. Existují kvalitní, osvědčená aditiva či je lze nahradit běžným technickým lihem.

Do starších naftových motorů (cca do 90. let) lze přidávat benzin (Natural), na 10 litrů nafty jeden litr benzinu, nebo petrolej. U novějších vozů 
to ale raději nezkoušejte, použijte aditiva a sledujte, jakou naftu tankujete.

S odchodem starých škodovek, na nichž si šikulové polovinu úkonů prováděli doma na dvorku, zmizela z trhu i řada pomůcek pro domácí autokutily, například náporové clony, alias roletky před chladič.

Clonu si samozřejmě můžete vyrobit sami z kousku kartonu, linolea atp. Jen je třeba hlídat teplotu a při popojíždění po městě clonu případně zase sundat.

„Nejbolavější místo je filtr,“ soudí automechanik o zamrzání nafty. „Ta začne být mléčná, zrosolovatělá a filtr se ucpe,“ dodává.

Základem úspěchu je podle něj před zimou výměna palivových filtrů, kde jsou zbytky nečistot a vysrážená voda.

Pokud už je jasné, že k zamrzání dochází, auto přestává táhnout, nemá sílu, nejezděte, co to jde, abyste pak neskončili v zatáčce a nepřekáželi. Lze-li ještě dojet, zkuste nejbližší parkoviště a autíčko nechat prohřát (tj. bez větru vytvořeného jízdou).

Pokud už je to úplně v šípku a auto začíná vařit, nedoporučuje se nechat se odtáhnout na laně. Nefungují totiž brzdy ani servořízení a ještě vám před očima zamrzne čelní sklo. Lépe nepojízdné vozidlo naložit a dopravit do tepla, kde se vyčistí, nalijí aditiva atd.

Na parkování každý nemá vytápěnou garáž, ale není od věci parkovat alespoň pod přístřeškem, a není-li ani ten, tak v závětří. Po nastartování autíčko jistě uvítá, když bude pár minut běžet na volnoběh.

Do kolika stupňů mrazu uvádí čerpací stanice na Kolínsku svou naftu:

Rabštejn, Havlíčkova, Kolín do -28 stupňů
PAP OIL Břežany I (Zlaté slunce) do -25
PAP OIL Český Brod do -25
LUK OIL Havlíčkova, Kolín do -19
KM Proma Zásmuky do -29
Agip Hřbitovní, Kolín do -27
Benzina Benešova, Kolín do -26
Shell Jaselská , Kolín -10 až – 15
Trilobit Tuklaty do -19
OMV Pražská a Ovčárecká, Kolín do -20 + tzv. arktická do -32

Jak reklamovat pohonné hmoty:

Jde to vůbec? ptali se někteří čtenáři. Jde. U zamrzání nafty dokonce jednodušeji než u podezření z pančování paliva. Hlavně si schovejte pokladní doklad. Pokud byla nafta uvedená do -25 stupňů a vám zamrzla pod přístřeškem při -10, pak máte dvě možnost. Buď rovnou kontaktovat českou obchodní inspekci, nebo se s dokladem stavit na dotyčné pumpě. Majitel přepravní společnosti ze zkušenosti říká: „Je to tak 50 na 50. Dá se s vedoucím domluvit, že například zaplatí odtah auta, které zamrzlo.“