„Bohužel, více jak deset dopředu přihlášených účastníků nakonec, asi nejspíše kvůli rannímu dešti, vůbec nedorazilo," přiznal Jiří Dibelka, hlavní organizátor z pořádajícího Veterán Car Clubu Kolín. Organizátoři soutěžící rozdělili do pěti kategorií.

„Dvě kategorie tvořily motocykly a to do roku výroby 1945 a od roku 1945, stejně tak automobily, speciální kategorií se staly automobily značky Wartburg. Vůbec nejstarším strojem byl skutečně historický automobil chevrolet 490 z roku 1917 Jiřího Černého. Nejstarším motocyklem pak BSA S31 z roku 1931 Václava Kece z Českého Brodu, pozdějšího vítěze této kategorie. Mezi ostatními účastníky byly pochopitelně i československé legendární automobily značek aero či tatra nebo novější škoda," řekl.
Ze zahraničních to pak byly fiat, volha, MG, ford či dacia. Z motocyklů pak ČZ, jawa či stadion nebo francouzské stroje automoto nebo terrot.

Na Karlově náměstí si naleštěné automobily a motocykly prohlédly stovky fanoušků historických strojů a přesně v jedenáct hodin dopoledne pak místostarosta města Tomáš Růžička, který převzal nad soutěží záštitu, odstartoval první vozidlo. Další pak startovaly v minutových intervalech.

Trať dále vedla po trase: Štítary – Radovesnice I – Olšany, kde soutěžící čekal na návsi test z historie regionu, dále řidiči pokračovali do Polních Voděrad a po ose Mančice – Bečváry – Drahobudice – Hatě – Žíšov – Chmeliště – Uhlířské Janovice, kde proběhla kontrola znalostí z dopravních předpisů a silničního provozu, Janovická Lhota – Petrovice II – Polipsy a Kácov. „Tam bylo díky vedení městyse Kácov možné všechny stroje vystavit na zámeckém nádvoří a během přestávky pak měli soutěžící možnost navštívit a zhlédnout tradiční výrobu piva v pivovaru Kácov, kácovský zámek či zámeckou výstavu motocyklů. Vystavená vozidla zde viděly stovky lidí," poznamenal Dibelka.

Před startem do druhé, zpáteční, etapy absolvovali všichni účastníci ještě jízdu zručnosti a jeden netradiční, nemotoristický úkol – trefování se několika předměty jako je ložisko, velký šroub nebo válec z motoru do prázdného soudku. „Zvláště tato disciplína všechny přítomné pobavila," dodal Dibelka. Na cílové kolínské náměstí se závodníci vydali v patnáct hodin po trase Polipsy – Čestín – Kamenná Lhota – Pivnisko – Žandov – Vysoká – Opatovice – Bojiště – Červené Pečky – Nebovidy a Hluboký Důl, do cíle poslední účastníci dorazili před osmnáctou hodinou. Nejlepší ženou řidičkou se stala Blanka Gregorová s vozem Wartburg 353W, která zvítězila i v soutěžní kategorii těchto vozidel.

Celkovým vítězem bez rozdílu kategorií se pak stal Zdeněk Nosek s manželkou se sovětským motocyklem s postranním vozíkem IMZ M-62 z roku 1963, který vyhrál i svoji kategorii nejstarších motocyklů. Mezi automobily do roku 1945 zvítězil Jiří Vícha, v kategorii mladších vozidel pak Miroslav Dvořák, ve starších motocyklech si vavříny odnesl Václav Kec.

„Za rok nás čeká již jubilejní 30. ročník, který se bude konat ve čtyřicátém pátém roce existence našeho Veteran Car Clubu Kolín, který mimochodem patří mezi pět nejstarších v Čechách a je jedním z největších nejen ve Středočeském kraji," uzavřel Jiří Dibelka.

Zdeněk Hejduk