Obec dosud neměla vlastní znak a vlajku. „Myslím, že každý subjekt, který něco znamená, by měl mít znak, jimž se bude trvale prezentovat. A obec je jistě významný prvek," říká starosta Jaroslav Kubeš.

„Proto jsme oslovili renomovanou heraldickou kancelář, která vypracovala návrh podle historických a geografických podkladů. Zastupitelstvo jej schválilo a v roce 2013 nám byl předán na půdě parlamentu," dodal starosta Kubeš.

Ve znaku i vlajce je volská hlava představující statek, který sloužil pro ustájení dobytka. Existoval už v 17. století a říkalo se mu panská volárna. Dále obě insignie obsahují zlatostříbrnou obrácenou krokev, jež symbolizuje první písmeno názvu obce, spodní část je modrá, protože obec v moderní podobě vznikla na dříve vysušeném rybníku a v okolí má ještě významný vodní prvek Váhu u Volárny. Zelená barva symbolizuje pastviny a zemědělství.

Jeden krátký souboj nacvičují i měsíc
Skupina historického šermu Artus Bohemia přivezla do Volárny humorně laděný turnaj. Diváci se zasmál a malý Tomáš, který se dobrovolně přihlásil z řad publika, nakonec celý turnaj vyhrál. Podle slov vedoucího skupiny Michala Rohlíčka diváci viděli ukázku šesti typů soubojů.
Jaké souboje a zbraně to byly?
Jednalo se o jedenapůlruční meče, nejzákladnější zbraň období gotiky. Promluvily i těžkopádnější zbraně jako dvouruční meč, tzv zbraň královská nebo turnajová, která byla málokdy k vidění v bitvách, spíš na turnajích. Dále to byl souboj na bijáky (tři řetězy na dřevu), palcáty, sekery se štítem a pak souboj jednoruční meč se štítem proti dvouruční sekeře a na začátku i souboj na hole – nejzákladnější zbraň, kterou si mohl kdokoli kdekoli sehnat, stačil kus větve.
Co je nejtěžší nacvičit?
Patrně práci s jedenapůlručními meči, tam se souboj domlouvá a nacvičuje doslova krok po kroku, aby nějak vypadal. Jsou domluvené techniky, seky, souboj se secvičuje třeba měsíc. Podobné je to s dvouručním mečem. Se sekerami, palcáty a bijáky většinou děláme volnější improvizace. Jsou to úderové zbraně, diváci chtějí vidět, sílu, rámus, akci a určitou dávku násilí. To bohužel v dnešní době publikum chce.

Vesnické tance vznikaly z dvorských
Skupina historických tanců Vampyrus Iuvenilis se na volárenské staročeské pouti představila s ukázkami historických tanců období konce gotiky až začátku renesance. Podle vedoucí skupiny Markéty Náprstkové to byly tance vesnické.
Měly v té době už tance názvy?
Některé ano. Ty vesnické se přibíraly z dvorských tanců a lidé si je pojmenovávali třeba tanec k dožínkám, prostě k nějaké příležitosti.
Jaký z těch nikoli bezejmenných vaše skupina ve Volárně předvedla?
Uvedli jsme například repliku dochovaného tance Santa Maria nebo Commo Sommos.
Kde berete podklady?
Popis některých kroků je dochovaný, existují různé kurzy, které navštěvujeme. Hudbu nacházíme v archivech nebo ji získáváme od kejklířů a hudebníků, kteří ji reprodukují.