Tento vůz by měl vyvážet odpad jak z odlehlejších obcí, kam by jinam musely vyjet dva, ale i po Kolíně. Lidem se navíc sjednotí svozové dny, a tak opadne zmatek ohledně toho, kdy vyndat k vývozu kterou popelnici. O využitelnosti nového kolínského vozidla mluvila jednatelka společnosti AVE Kolín Věra Suchomelová: „Chceme jej využívat na separovaný odpad, ale budeme zkoušet různé možnosti, co to auto umí. Je první ve skupině AVE a třetí v republice, takže zkušenosti s ním jsou zatím minimální. Využité bude jak v Kolíně, tak mimo něj.“

Otevírání prostoru pro odpad:

Otevírání prostoru pro odpad. | Video: Petr Procházka

AVE Kolín zařizuje ve městě kromě směsného i svoz dalších komodit. Patří mezi ně plast, u kterého jde o zhruba 2500 nádob, a rovněž biodpad, kde je popelnic ještě o tisíc více. „Nástavba je rozdělená na dvě části, přičemž větší zabírá dvě třetiny a menší třetinu. Toto vozidlo by nám mělo snížit provozní náklady a ušetřit čas našich zaměstnanců. Místem nepojedeme dvakrát, ale jen jednou,“ vysvětlila Věra Suchomelová. Její kolegové v současnosti pracují na úpravě svozových tras tak, aby se nový vůz co nejvíce využil.

Investice by se měla do dvou let vrátit

Celkový objem prostoru pro odpad je 22,5 kubíku, cenově vyjde tento vůz asi o 20 procent dráž než takový, který může odvést pouze jeden druh odpadu. O technických parametrech hovořil Martin Kovařík, obchodní ředitel společnosti Komunální technika, která tento vůz do Kolína dodala: „Umožňuje vývoz veškerých nádob s horním výsypem. Tedy počínaje šedesáti litrovými až po ty největší s objemem 1100 litrů, a to jak s plochým, tak půlkulatým víkem. Užitečná hmotnost vozidla činí 9 tun, pořizovací cena je asi pět a půl milionu korun.“ Investice do dražšího vozu by se vzhledem k úsporám na palivu a dalším měla vrátit asi za dva roky.

V případě, že se tento vůz uchytí, bude společnost AVE Kolín uvažovat o pořízení dalších. Nejde však o jedinou inovaci, která by se v Kolíně mohla vyskytnout. Pokud bude mít radnice zájem, ze sesterské firmy by z Karlových Varů mohl na zkoušku přijet popelářský vůz s integrovaným mytím popelnic. „Toto vozidlo vysype odpad a následně pod vysokým tlakem nádobu umyje. Disponuje mytím jak uvnitř, tak zvenku popelnice. Na čistou vodu je zde nádrž na 1500 litrů, na špinavou šesti set litrová. Vzadu jsou rotační mycí hlavice, jenž se po vysapání spouští,“ doplnil Martin Kovařík. Vodu umí vůz nahřát až na 60 stupňů. Za směnu pak obsluha umyje asi 200 až 250 popelnic, podle síly znečištění. V České republice jsou zatím taková vozidla pouze tři.