Rodina se proto rozhodla vydat na letiště pro instrukce, jak postupovat dále. Na letišti se nic konkrétního nedozvěděli. Stejně jako další krajané, kteří se měli letadlem vracet rovněž zpět domů. „Nikdo nám nebyl schopen nic říci. Volali jsme i na centrálu Wizzair. Ani zde nám neřekli, zda si můžeme sami zaplatit hotel, zda si něco koupit k jídlu, na jaké kompenzace máte nárok. Nic nám zkrátka neřekli, nevíte, co bude,“ vypráví.

Spolu s dalšími rodinami se pak rozhodli řešit situaci po svém. Zajistili si na své náklady přespání včetně stravy a dopravy. Pondělí trávili podle svého programu, na letiště dorazili dvě hodiny před plánovaným odletem. Poté jen dlouho sledovali, z jakého čísla brány nastoupí do letadla. Stalo se tak až 15 minut před odletem, let měl poté zhruba hodinové zpoždění.

Rodina Tomáše Mikešky a i další české rodiny jsou již od pondělního večera v Česku. Vzniklou situaci chtějí řešit. „Mám pochopení, že se takové věci stát mohou. Údajně měli stávkovat piloti. Ale proč není nikdo schopen říci nebo napsat v mailu, jak postupovat, na co máme nárok, co si sami zajistit. Přeci toto není ojedinělý případ. Nejde o nás, ale co mají dělat staří či rodiny s malými dětmi,“ ptá se. Ten se o dalším postupu bude radit s právníkem. Poctivě si uschoval veškeré účtenky. 

Rodinu rozčílila i faktura, kterou obdržela. "Je od společnosti Wizzair na částku 243 korun a asi za to, že jsme volali na jejich zřejmě placenou linku s cílem se něco dozvědět. To je dobrý paradox," dodává Mikeška. Deník se na vzniklou situaci zeptal i aerolinek. Do uzávěrky se ale reakci nepodařilo sehnat.

Kompenzace

Pokud se cestující ocitne v situaci, kdy je jeho let zrušen, může se rozhodnout pro výběr kompenzace. Buď může trvat na vrácení peněz, nebo využije možnost náhradního letu. V případě, že letecká společnost nabízí finanční kompenzaci formou voucheru, musí s tím cestující souhlasit. Spolu s finanční či voucherou kompenzací má cestují nárok na poskytnutí občerstvení a na možnost kontaktovat své blízké.

„Pokud si cestující zvolí možnost náhradního letu, může mu vzniknout nárok na bezplatné ubytování a přesun mezi hotelem a letištěm v závislosti na časové prodlevě mezi původním letem a tím, na nějž byl přesměrován,“ dodává vedoucí spotřebitelské poradny dTestu Jana Marková.

Cestující může mít též nárok na finanční kompenzaci. Nárok vzniká v následujících případech:

- Když není cestující informován o zrušení alespoň dva týdny před odletem.

- Pokud není informován o zrušení ve lhůtě od 2 týdnů do 7 dnů před odletem a nebylo nabídnuto přesměrování, jež by umožnilo odletět nejpozději dvě hodiny před plánovaným časem odletu a dosáhnout cílového místa určení nejpozději čtyři hodiny po plánovaném čase příletu.

- Pokud není informován o zrušení méně než 7 dní před plánovaným odletem a není mu nabídnuto přesměrování letu, které by umožnilo odletět nejpozději jednu hodinu před plánovaným časem odletu a dosáhnout cílového místa určení nejpozději dvě hodiny po plánovaném čase příletu.

Kompenzace je hrazena ve výši 250–600 EUR (cca 6000 až 15 000 korun) v závislosti na délce letu. Cestující však nemá právo na finanční odškodnění, pokud bylo zrušení letu způsobeno mimořádnými okolnostmi (šíření nákazy onemocnění Covid-19).

V případě, že dopravce v dostatečném časovém předstihu s ohledem na plánovaný čas odletu informuje o zrušení letu a zajistí jeho přesměrování, cestující nárok na finanční kompenzaci nemá.

Pokud zákazník obdrží poukaz, aniž by s jeho vystavením souhlasil, je třeba se bránit. dTest doporučuje trvat na vrácení peněz. V případě potíží je možné podat stížnost letecké společnosti.

Zdroj: dTest