A ve stejném duchu i pokračoval: „V horším případě hovoříme o naprostém nezájmu dětí o cokoliv, vzrůstající agresivitě, šikaně a dalších patologických jevech."

I z těchto důvodů zapracovaly školy povinně do svých vzdělávacích programů téma Výchova demokratického občana. „Také v naší škole nás popsané problémy trápily," prozradil Šmahel.

Za jednu z možností účinné prevence považuje ředitel školy založení Respektujícího žákovského parlamentu.

Práce v něm podle jeho slov představuje ukázku fungování demokracie v praxi. Zvolení zástupci z jednotlivých tříd prosazují zájmy svých voličů, řeší konfliktní situace, učí se aktivnímu občanství, budují si představu o dodržování lidských práv a svobod.

V praxi to vypadá tak, že přichází na pravidelná jednání se zástupci vedení školy s rozličnými nápady a náměty ze svých kmenových tříd. Může jít například o požadavek na vybavení školy.

Po jejich prodiskutování, pečlivému zvážení všech úhlů pohledu a rizik, vytvoří společně plán realizace, rozdělí si úkoly, informují své spolužáky. Ne všechny podněty jsou vždy úspěšně realizovány, ale vyplyne z nich ponaučení, co je třeba příště udělat jinak, proč je požadavek nereálný.

„Několik dobře připravených akcí se pomalu stává tradicí," nastínil Šmahel. Prý jde například o Den pro psa a kočku, Crazy Den nebo Den stromu.

„Domníváme se, že tudy vede cesta k posílení celoškolního klimatu, k zodpovědnosti jednotlivce za to, jak nám ve škole společně bude," uvažoval Martin Šmahel.

„Nejdůležitější informace a prvotní impulsy pro naši práci se žákovským parlamentem nám poskytuje Centrum pro demokratické učení," vysvětlil Šmahel.

Podle jeho slov z jejich dlouhodobé praxe s pořádáním prožitkových kurzů vychází i účinná a prověřená metodická a konzultační podpora.

Plaňanští oceňují také zásluhu Centra pro demokratické učení na propojení spolupracujících škol, které vzájemně sdílí své zkušenosti.

„Měli jsme již několikrát možnost porovnat svou práci s tím, jak k ní přistupují jiní, a každá taková zkušenost je k nezaplacení," pochvaloval si ředitel školy.

Šmahel dále uvažoval nad politickou situací v republice: „Má se za to, že politické povědomí lidí v naší společnosti je všeobecně na nízké úrovni, odrazem jsou ukazatele tristní volební účasti." Podle jeho názoru však také lidé dobře vědí, že jinou možnost rozhodovat než ve volbách vesměs nemají.

Respektující školní parlament fungující na demokratických, nikoliv mocenských principech může být dle slov Martina Šmahela prvním krokem ke kariéře úspěšného politika, který si právě tady vyzkoušel svůj předvolební projev a zažil kritiku za nesplněné sliby.

Stejně tak formuje a utváří charakter jeho voliče, kterého vede k otevřenému postoji v životě, k ohleduplnosti a toleranci.