Původně se uvažovalo o ceně mezi devíti a jedenácti miliony korun, nakonec se suma potřebná pro výstavbu vyšplhala na 13,2 milionu. Je velký rozdíl hradit ji celou z městského rozpočtu, nebo z podstatné části z dotačních peněz. Bez dotace by vznikly jen uzamykatelné boxy, protože stojan pro zhruba tři desítky jízdních kol, který u nádraží byl, už dávno nestačí.

Dotace ve výši 11,7 milionu korun ale schválena byla a Kolín k tomu získal i půl milionu od kraje. Takže z rozpočtu města půjde zhruba milion.

Cyklověž by měla stát už relativně brzy, v podstatě krátce po dokončení modernizace autobusového terminálu. „Na cyklověž už máme vydané stavební povolení, bude stát v místě bývalého stánku s novinami,“ informoval místostarosta Michael Kašpar. Je to vlastně jediné možné místo, kam se stavba vejde, navíc bude na městském pozemku. Od samotného nádraží bude vzdálená přibližně 150 metrů. „Hned jsme vyhlásili výběrová řízení na stavbu, není na co čekat,“ dodal místostarosta.

Kolínská chytrá klíčenka
Ve školách instalují vybavení pro chytrou klíčenku

Teoreticky v srpnu by tedy mohla být vysoutěžená stavební firma a do konce roku by mohla cyklověž pro 118 kol už stát.

Místostarosta ještě doplnil, že to bude to stejná cyklověž, jakou mají například v Hradci Králové, Pardubicích, Přerově, Litoměřicích apod. „Dnes už je to vlastně takový lepší standard v rámci nových nádraží,“ domnívá se.

Kolínská cyklověž bude i „chytrá“. Online bude totiž možné zjistit, kolik je v ní aktuálně uložených kol. Podle místostarosty je tento software zanedbatelný výdaj v porovnání s vlastní cyklověží, takže jej město určitě pořídí.

Poplatek za uložení kola se plánuje ve výši pěti korun na celý den. Prakticky to bude probíhat tak, že dveře cyklověže se otevřou, cyklista do nich nasune přední kolo, systém si ho zachytí, vyveze a umístí tam, kde je zrovna místo, a vydá doklad. Při vyzvednutí se pak přiloží kartička, systém načte kód, a zhruba do půl minuty kolo vyjede.

Festival se konal ve Třech Dvorech.
Festival Symbolic Open Air začal zahřívacím kolem a finančně podpořil Žanetku

Už od začátku, kdy se o cyklověži začalo v Kolíně mluvit, o ni cyklisté jeví zájem. „Mám podněty ze sociálních sítí i na svém mailu,“ říkal už vloni na jaře místostarosta Kašpar. A zdá, že se to nezměnilo. „Když věž porovnám s placeným parkováním aut, tak je to luxus,“ soudí Michal Vízner. „Za auto zaplatíte klidně dvacku na hodinu a nemáte ho za žádným plotem, v žádném uzamčeném boxu, nikdo vám ho nehlídá. Můžete se vrátit a mít ho vykradené, poškozené nebo i ukradené. A na nikom si nic nevezmete, i když jste zaplatil parkovné.

A tady bude za pětikorunu kolo v bezpečí celý den? To by byl člověk blázen, kdyby toho nevyužil,“ dodal.

Zdeněk Hanuš se směje, že svou starou plečku může klidně připevnit řetízkem k lampě. „Leda že bych do cyklověže strčil svoje staré kolo a vyjelo mi nové, to by byla za pětikorunu skvělá vymoženost,“ pokračoval na veselou notu. Majitelé dražších jízdních kol se zase shodují, že by se něco podobného v menším měřítku hodilo také u supermarketů, úřadů nebo třeba u Kmochova ostrova. 

Co lze od cyklověže očekávat:
- bezpečnost uloženého jízdního kola
- automatický systém uložení i vyzvednutí
- dohled kamery
- přístup 24 hodin denně
- možnost uložit i přilby nebo brašny

Na hřišti se konalo 5. kolo Polabské ligy.
OBRAZEM: V Sendražicích proběhlo velké hasičské klání