Po vánočních svátcích i Silvestru je každý přejedený sladkých, ale i dalších nezdravých potravin. Jsou vhodné nějaké očistné kúry?

Očistné kúry jsou dobré nejen po Vánocích, ale i při dlouhodobě nesprávném stravování jako startér nového jídelního režimu a změny životního stylu.

Většina lidí ale nastolí dosti drastické dietní opatření, kdy je z jídelníčku odstraněno prakticky vše kromě ovocných a zeleninových šťáv. Tato kúra, ale díky svému krátkému trvání, nemá požadovaný očistný efekt. Abychom opravdu dosáhli očisty organismu od škodlivých látek, které tělu dlouhodobě dodáváme, případně je přijímáme z vnějšího prostředí, je vhodnější celkově upravit životní styl a dietní zvyklosti. Na začátek je vhodné tzv. přechodné období, kdy z jídelníčku na omezenou dobu 1-2 týdny odstraníme živočišné tuky a bílkoviny (maso, mléko, sýry, vejce), cukr (nejen jako sladidlo a přísadu do jídla, ale také veškeré cukrovinky) a smažená jídla a z pitného režimu vyškrtneme alkohol a kofeinové a sycené nápoje (káva, černý a zelený čaj a nápoje kolového typu).

Co je naopak vhodné konzumovat? Co bychom měli jíst?

Naopak hojně můžeme zařadit potraviny, jejichž základ tvoří komplexní sacharidy (těstoviny, rýže, pohanka, jáhly, bulgur, kuskus, kroupy, apod.), rostlinné bílkoviny a tuky (luštěniny, tedy fazole, čočka, hrách, cizrna, ořechy, sója a sójové výrobky, jako je tofu či sójové maso, rostlinné oleje) a samozřejmě doplňujeme zeleninou a ovocem ve větším množství, než jsme normálně zvyklí včetně neslazeného sušeného ovoce, sterilované a mražené zeleniny a čerstvých ovocných a zeleninových šťáv.

K ochucení jídel používáme libovolné přírodní koření (bez glutamátu) – vhodné jsou i pálivější a výraznější druhy jako kari, kurkuma, zázvor, česnek, chilli, apod. Výjimku z výše zakázaných potravin tvoří čerstvé rybí maso, zakysané mléčné výrobky (přírodní bílý jogurt a neochucené zakysané mléčné nápoje) kvůli obsahu živých kultur a jako sladidlo je s mírou povolen med. Vypít je potřeba alespoň 2 litry tekutin denně. Dostatečným příjmem tekutin se podpoří očista a detoxikace organismu.

Po počátečních potížích 
s adaptací na nový jídelníček se u většiny lidí rychle dostaví příjemné pocity z celkového odlehčení organismu, úpravy trávení a zažívání, pročištění a projasnění pleti, celkové vyšší odolnosti vůči nemocem a nachlazení a dojde samozřejmě i k váhovému úbytku.

Jak by se lidé měli stravovat, pokud chtějí upravit svou váhu?

Začala bych na jeden až dva týdny detoxikací s pravidly, které jsem zmiňovala a pak bych zařadila více živočišných bílkovin – maso: kuřecí, krůtí, hovězí a libové vepřové. Nepřejídat se a naopak nehladovět, což je ještě větší problém než samotné přejídaní. Rozložit si jídlo do minimálně čtyřech až pěti jídel denně a pak jsou úspěchy zaručeny. Tělo nebude hladovět a nebude si ukládat tuky na časy opětovného hladovění. Typický příklad: ráno rychle do práce bez snídaně, na oběd není čas, pak přijde hlad, tak přijde záplata v podobě nějaké šílené bagety z benzínky či nějaký jiný nesmysl z fast foodu a večer, když člověk přijde domu z práce, tak by snědl ledničku i s magnetkami 
z dovolené.

Základem a úspěšným startem do nového dne je výživná snídaně, žádné jednoduché cukry a káva, ale třeba teplé ovesné, rýžové nebo pohankové kaše s ovocem nastartují den jako nic jiného. Večer namočíme vločky do vody, ráno jen lehce ohřejeme, přidáme ovoce a sníme, což nezabere víc jak 10 minut.

Co byste po Vánocích doporučila naprostým nesportovcům?

Naprostým nesportovcům bych doporučila, aby si nedávali nesmyslné cíle, o kterých se již dopředu ví, že nebudou nikdy splněny. Nesportovcům, kteří stojí na úplném začátku, bych doporučila pravidelnou svižnou chůzi na čerstvém vzduchu, třeba přidat i hole do rukou, které zvýší tepovou frekvenci a tělo více spaluje. Pak bych zašla na cvičení typu pilates, jógu, posilování s vlastním tělem a podobně. A pak samozřejmě skočit rovnýma nohama do kardia cvičení, jako je třeba Piloxing, jelikož bez kardia, což znamená svižnější cvičení, kdy nám stoupne tepová frekvence a začneme se chtě nechtě potit, se tukových polštářů těžko zbavíme. Kardio cvičení je dobré střídat s posilováním a jiným silovým cvičením, kvůli stavění a rýsování svalové hmoty.

Sama cvičíte pravidelně a předcvičujete ostatním. Je znát, že je po svátcích? Chodí na vaše hodiny více lidí? Jak dlouho obyčejně motivace vydrží?

Po Vánocích přijde vždy vlna cvičenců a cvičenek 
s předsevzetími, ale ty zase ve většině případů skončí stejně rychle tak, jak začali. Proto říkám, žádné velké cíle, začít pěkně krůček po krůčku a radovat se z malých úspěchů, jelikož z malých vítězství pak je najednou jeden velký vyhraný boj.

Jako dobrá motivace funguje koupit si permanentku do fitka či na nějaké skupinové cvičení, nebo se domluvit s kamarádkou či kamarádem, se kterým se můžete navzájem motivovat a podporovat.

Co by lidé měli udělat proto, aby u sportu zůstali déle než například jen v lednu?

Sport musí každopádně „bavit". Zbytečně se nepřetěžovat, neodradit se hned v začátku. Například v posilovně si zaplatit na pár hodin trenéra, který ukáže jak správně cvičit a ušije cvičební plán na míru. Nebo si stáhnout nějakou z mnoha aplikací do telefonu, kde jsou již cvičící plány nastaveny, ať už jde o běh nebo posilování s vlastním tělem.

Je nějaký způsob, jak formovat postavu a udržovat zdravý životní styl v případě, že jsme znovu v pracovním kolotoči a nemáme na jídlo ani sport mnoho času?

Člověk by měl mít čas sám na sebe, když odbývá sám sebe v jídle nebo sportu, tak to každého časem stejně doběhne v podobě bolesti zad, hlavy, obezity, trávicími potížemi a podobně. Správným jídelníčkem a pohybem se zlepšuje psychika, celková kondice a hlavně životní nálada.

Při sportu se člověk odreaguje a má ze sebe radost. Správný jídelníček a hlavně pravidelnost a pestrost stravy je základ úspěchu pro každého jedince, kterému na sobě záleží a chce být zdravý a fit v každém věku.