Kolín vychází vstříc cyklistům, pokud se na bicyklu rozhodnou přiblížit se k nádraží, aby pokračovali na svých cestách vlakem. Společně s rekonstrukcí autobusového nádraží se cestující dočkají dalšího komfortu: automatizované cyklověže pro zhruba 118 jízdních kol. Potvrdil to kolínský místostarosta Michael Kašpar.

Cyklověž by měla být hotová do konce října letošního roku. Pohánět ji budou chytré technologie: v praxi bude fungovat tak, že do věže dáte kolo, věž ho sama dovnitř uklidí. Jízdní kolo by tak mělo zůstat v bezpečí před povětrnostními vlivy. „Dostanete lístek, ten si věž poté načte a kolo vyveze zpátky,“ popsal funkci místostarosta Kolína Michael Kašpar.

Rekonstrukce autobusového nádraží v Kolíně. Srpen 2018.
Parkování u nádraží zůstane placené. Zařadí ho do chytrého systému

Kolínská cyklověž- nabídne zhruba 118 „parkovacích“ míst pro jízdní kola
- bicykly by měly být kryté proti povětrnostním podmínkám
- kolo uživateli vydá zpátky oproti lístku, který cyklista získá při úschově kola
- vyjde na 13 milionů, 12 milionů ale Kolín získal v dotaci


Věž vyjde podle jeho slov zhruba na 13 milionů korun, město na ni získalo dvanáctimilionovou dotaci.

Jak ale podotýká místostarosta Michael Kašpar, město se dále nebrání rozšiřování stojanů na kola i po městě, pokud po nich bude poptávka. „Jedna z našich priorit je podporovat cyklodopravu, ale ne na úkor ostatních typů dopravy. Některé stojany se již přidávaly na podněty občanů, stoprocentně se tomu nebráníme, naopak,“ popsal současnou situaci.

Pilotní program pro parkování kol, aby lidé mohli tohoto dopravního prostředku více využívat, odstartovali i v Kutné Hoře. Tam se obyvatelé města pomocí platformy Lepší místo vyslovili právě o zřízení kolostavu na hlavním nádraží v rámci akce Lepší Hora, do které se zapojilo 4000 lidí. Vítězné nápady vybírala porota ze zástupců finančních partnerů a města Kutná Hora.

Podle Prostoru+, který za projektem stojí, bude testování trvat rok – a má zjistit, zda je o stojany na kola mezi cyklisty zájem. V tomto případě budou kola krytá, stojany jsou totiž umístěné v zastřešeném prostoru. Zabezpečení bicyklů bude ale na každém pomocí vlastního zámku. Podle Kamily Drtilové, která má v Prostoru+ na starosti PR a fundraising, jde v případě zájmu uvažovat i o stojany na kolo v dalších částech města.

Ten na vlakovém nádraží v Kutné Hoře instalovali již v úterý, potvrdil jednatel kutnohorských technických služeb Jan Jäger. Ten však nebyl příliš optimistický, co se týká výdrže konstrukce. „Jsou to první stojany, je to pro nás test, jak budou využívané, jestli budou potřeba bytelnější kolostavy,“ reagovala na problematiku Kamila Drtilová.

Co se týká rozšiřování stojanů na kola v Kutné Hoře, místostarosta Karel Koubský podle svých slov nezaznamenal, že by se jich lidé dožadovali. „Myslím, že hlavní tlak je na parkování aut, bohužel. Jen u toho nádraží – když někdo cestuje vlakem, tak tam kolo může nechat. V Kutné Hoře se vzhledem ke stoupavému profilu kolo moc nepoužívá,“ řekl.

Hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO).
K soukromému užívání auta hejtmankou zveřejnil kraj smlouvu
Soundtrack Poděbrady 2017.
Soundtrack má do Poděbrad přilákat 60 tisíc návštěvníků