Hejtmanka Petra Pecková (STAN) uvedla, že v rámci vedení kraje se novému systému přezdívá „veřejnoprávní Bolt". Oficiálním označením jde o projekt poptávkové dopravy PID Haló, který se z plánů mění v realitu: k zahájení provozu došlo v pátek 9. srpna odpoledne v Českém Brodě. Právě v okolí města má tento projekt ve středních Čechách začít testovacím provozem. Uplatní se vozidla pro méně než osm osob, avšak podobně jako běžné autobusy schopná přepravovat i dětské kočárky nebo cestující na vozíčku.

Součástí akce byla i vyjížďka historickým autobusem bez střechy. | Video: Deník/Petr Procházka

Principem poptávkové dopravy je, že nepracuje s klasickými jízdními řády, kde jsou pevně stanovené trasy i časy odjezdů a příjezdů, vysvětluje Oldřich Buchetka z krajské organizace IDSK – Integrované dopravy Středočeského kraje, jež je v regionu koordinátorem veřejné dopravy. Podle vzoru z jiných evropských zemí, kde se tento koncept osvědčil, umožňuje poptávková doprava vyjet tam, kam lidé právě potřebují cestovat. U nás jde o novinku, o níž hejtmanka věří, že se ujme, osvědčí – a stane se vzorem pro další regiony.

„Nová služba by měla nabídnout občanům maximální flexibilitu, co nejjednodušší objednávku – a co nejrychlejší vyřízení jejich požadavku,“ uvedla hejtmanka. Podstatná pro pasažéry je informace o ceně: bude za běžné tarify PID, tedy standardní jízdné.

Trasu časem určí umělá inteligence

Autobusy, na jejichž provoz jsou cestující zvyklí, mají i na Českobrodsku nadále jezdit jako doposud. Žádné omezení se kvůli zavádění novinky nechystá. Poptávková doprava je doplní po část noci, kdy je nabídka běžných spojů omezená: po 20. hodině prakticky „nic nejede“. To má změnit právě poptávková doprava PID Haló. Nyní na Českobrodsku, kde budou připravena posloužit cestujícím dvě nízkokapacitní vozidla, to bude v pracovních dnech mezi půl devátou večer do doby krátce po půlnoci.

Podle předpokladů bude největší zájem o jízdy od nádraží, kde staví vlaky od Prahy a od Kolína. Na základě požadavků zadaných cestujícími pak elektronické systémy navrhnou nejvhodnější trasu. Přičemž lze říci, že místo práce dispečinku se uplatní umělá inteligence…

Tedy – taková je alespoň budoucnost této služby. Nyní, během pilotního provozu na Českobrodsku, to bude poněkud jinak: IDSK určila různé trasy a časy, z nichž musí být vždy vybrána jedna předem daná varianta. Důvody nejsou technické ani organizační, nýbrž legislativní: plně flexibilní provoz vycházející z požadavků na výstup či nástup zatím neumožňují zákony a vyhlášky. Právní úprava by se však měla v příštím roce změnit. A radní Borecký připomíná, že podobným způsobem je možné zajišťovat dopravní obsluhu některých oblastí nejen během noci, ale i o víkendech.

Malé auto někdy dokáže nahradit autobus

Do budoucna už by mohlo jít i o náhradu za klasické autobusy, pokud nejsou hodně využívány, plyne ze slov ředitele IDSK Zdeňka Šponara. „Předpokládám, že v roce 2025, po novelizaci příslušných zákonů, bychom mohli tento inovační projekt nejen rozšířit co do míry flexibility, ale i plošně do dalších měst a obcí, kde výrazně klesá poptávka po přepravě v okrajových částech dne,“ řekl Šponar. S tím, že pak je zajišťování provozu velkými autobusy neefektivní.

Získané poznatky z pilotního provozu na Českobrodsku by se mohly do budoucna uplatnit nejenom při zavádění poptávkové dopravy ve středních Čechách, ale také v některých pražských lokalitách. Počítá se také s předáváním zkušeností dalším krajům.

Očekávané výhody poptávkové dopravy PID Haló

- Zlepšení dostupnosti vybraných oblastí veřejnou dopravou ve večerních hodinách nebo o víkendech, kdy současná linková doprava nabízí neatraktivní intervaly

- Inteligentní plánování tras přinese nejen spojení šité na míru momentálním potřebám cestujících, ale také využívání peněz určených na veřejnou hromadnou dopravu k lepšímu užitku pasažérů

- Snížení nákladů v okrajových částech dne, kdy provoz velkých autobusů není efektivní kvůli malé poptávce cestujících

- Nasazení menších vozidel (s provozem levnějším a ekologičtějším než jízdy autobusů) umožní využívat šoféry s běžně rozšířeným řidičským oprávněním skupiny B (namísto D nutného pro řízení autobusu, kdy takových šoférů je na trhu práce dlouhodobý nedostatek)

- Lidé se nemusí vázat na jízdy autem, které často využívají jen pro příjezd k nádraží, kde přestoupí na vlak; i tento „návoz“ může zajistit veřejná doprava (navíc cestující leckdy nezaplatí nic navíc díky integrovanému tarifu PID, kdy stejná jízdenka platí ve vlaku i ve vozech poptávkové dopravy)

Zdroj: radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký