Vyfotíte, co se vám nelíbí, a váš tip jde konkrétnímu úředníkovi, který jej řeší – a vy vidíte, v jaké fázi řešení problém je.

Tak by se dala ve stručnosti popsat aplikace Lepší místo, která se zrodila v Kolíně a nyní expanduje nejen po celé republice, ale také do dalších odvětví, nejen nepořádku. A stává se z ní pomalu sociální síť, byť ji Petr Steklý, šéf obecně prospěšné společnosti Prostor, nazývá spíše „sousedskou" sítí.

V našem novém seriálu Kolínské neziskovky vám přinášíme rozhovor s Petrem Steklým o začátcích a budoucnosti tohoto unikátního projektu z Kolína.

Ještě nedávno Lepší místo startovalo v Kolíně, nyní působí ve zhruba stovce měst. Kde se ten nápad vzal, je to trend ze zahraničí, nebo vaše myšlenka?

Příběh je takový, že to celé začal Jirka Rozvařil. Ten chodil kolem hromady asfaltu a nevěděl, co s tím. Protože to je programátor, tak udělal jednoduchý program, který vezme fotku a pošle ji na úřad. Poslal to na Kolín, kde tehdy zasedl mladý starosta Vít Rakušan, který byl otevřený moderním technologiím. A ono to začalo fungovat.

Kdy se tohle stalo?

Před třemi lety. Pak se to dostalo k nám do Prostoru, částečně se podařilo sehnat nějaké prostředky, část jsme dali z vlastních zdrojů a postavili jsme mobilní aplikaci. Chytrý mobilní telefon má 60 procent uživatelů mobilů. Přitom jsme postavili administrativní systém, což je v podstatě manažerský nástroj pro starostu a úředníky, kteří mohou tipy delegovat na konkrétního člověka.

Jak to dále funguje?

Úředník občanovi odpoví, vidí to nejen občan, ale i ostatní. Zároveň je vidět, jak je tip řešený v čase a co se chystá. Tenhle report dostává i starosta.

V takové podobě Lepší místo už nějaký čas funguje. Co chystáte dalšího?

Chystáme druhý krok, kdy do toho začínáme zapojovat aktivní lidi, nadace, firmy, které něco podporují, nebo neziskové organizace, aby ukázaly, co dělají dobrého ve veřejném prostoru, aby to byla inspirace ostatním. K tomu jim pomáháme shánět od firem finanční prostředky.

Jak jste řešili aplikaci technologicky? Určitě budete mít kvůli fotkám velké nároky na paměť, někde to musí mít fyzicky svůj hardware…

Používáme tři programovací jazyky, veškeré fotky máme v cloudu Microsoft Azure. To je velká výhoda v tom, že se přizpůsobuje našim paměťovým nárokům. Pro města to je výhodné tím, že nepotřebují mít své IT oddělení. Navíc úředníci můžou posílat reklamace třeba úklidové firmě hned, nemusejí to jít vyfotit, stahovat fotku do počítače a posílat.

Chystáte nějaké nové funkce?

Bude to funkcionalita interních tipů, kdy si určitá skupina lidí může mezi sebou posílat tipy a nikdo to neuvidí na veřejnosti. Může to sloužit jako správce areálu, jako takový reklamátor, ale i obyčejný úkolník.

Takže se z platformy pro úklid města dostáváte do soukromé sféry?

Přesně tak.

Kam až chcete s aplikací zajít?

Rád bych dodělal žebříček aktivity. Není potřeba vnímat úřad jako skupinu líných a nekompetentních úředníků, ale naopak. Mnohdy to jsou lidé extrémně pracovití a my jim chceme dát nástroj, kterým dokladují svoji dobrou práci pro město. Ve svých odpovědích vysvětlí, že svět, ve kterém se pohybujeme, je vlastně dost procesně složitý.

Co tím myslíte?

Ne každá silnice je ve skutečnosti města, máme tu také krajské a státní silnice.

Vezměte si ale třeba Polepskou ulici v Kolíně, která je krajská, a obyvatelé si stěžují na nepořádek. V tu chvíli je ale moc nezajímá, čí ta silnice je, jenom, že se tam neuklízí.

Tip se dá delegovat na kraj a město postupuje tak, že se kraj trvale upomíná. Vím ale, že určité naštvání tamější lidé vnímají. Je to ale stejné, jako když jedete ve vlaku, ten se zastaví, má 20 minut zpoždění a vy nevíte proč. Když ale hned po minutě přijde průvodčí a řekne, že někde spadla trolej, tak jste sice naštvaní, ale o hodně míň, protože víte, co se děje.

Vítali všude úředníci Lepší místo? Určitě se musel objevit někdo, kdo protestoval proti tomu, že přibyde práce.

To je jasné. Práce na začátku přibyde, ale úřadům to dává možnost, jak si zvolit čas, kdy se tomu budou věnovat. Do té doby zničehonic někdo zavolal, nebo přišel do kanceláře a začal něco vysvětlovat. Úředník tak nemohl odejít na schůzku a podobně. Navíc struktura úřadu je všude jiná, nemusíte vědět, kam správně jít. Hlavně v případě, když to je něco sporného, kdy není jasné, zda to řeší třeba regionální rozvoj, nebo odbor dopravy. Ve výsledku vám řeknou, že nadáváte na špatném místě, všichni jsou akorát ve stresu. Tohle ale odpadá, protože náš systém to deleguje na konkrétního člověka, který to má v kompetenci.

Chcete expandovat i do vyšších územních celků?

Bavíme se s jedním krajem, kde by tomu mohlo tak být.

Je to Středočeský kraj?

Ne, to ne.

Na začátku našeho rozhovoru jste mluvil o chystaném street crowdfungingu, tedy společném složení se na něco. Můžete to přiblížit?

Tato funkcionalita se chystá zhruba za tři čtvrtě roku. Budete moci přímo z ulice založit sbírku ke konkrétnímu tipu, který chcete zrealizovat, může to fungovat jako inspirativní nástroj. Budete moci sledovat konkrétní profily lidí, jejichž projekty vás zajímají. Uvidíte jejich projekty se stručným popisem toho, jak postupoval, když něco realizoval, a na mapě se vám ukážou jeho projekty.

To mluvíte ale o takovém lokálním Kickstarteru (služba, která umožní založit projekt a vyzvat lidi, aby vám na něj přispěli, tohoto času fungující hlavně v Americe, v Evropě pouze částečně – pozn. red.)

Přesně tak. To samé bude vidět pod vaším profilem, když tam dáte tipy z jiných měst. Tedy nejen na nepořádek, ale třeba na něco, co budete chtít stavět.

Nedělá to už z Lepšího místa sociální síť?

Takovou sousedskou síť, která podporuje rozvoj měst.