Skočit ráno z postele rovnou do práce. Na mobilu nebo u počítače při snídani vyřídit maily. Pro někoho v zaměstnaneckém režimu home office od doby covidové běžná rutina. Pokud takoví lidé žijí sami, hodiny pak ze sebe nemusí vyloudit jedinou hlásku. Mimochodem, podle Českého statistického úřadu v posledních letech vzrostl podíl takzvaných singles domácností na zhruba tři z deseti.

Zaměstnanci se do kanceláří po pandemii koronaviru vracejí jen zvolna. Podle průzkumů jich loni nejvíce fungovalo na dálku ve velkých městech, v Praze nebo Brně z domova pracoval každý třetí. Aktuálně pak stále více zaměstnavatelů přechází na model, kdy lidé pracují z domu jen třeba dva dny v týdnu. „Nabídka hybridního modelu nejčastěji láká mladé. Mezi zaměstnanci do 35 let ji chce využívat 61 procent dotázaných,“ sdělil ředitel společnosti ScottWeber Workplace Adam Zvada.

Bezkontaktní oběd

Čas oběda. Ve městech je evidentní rostoucí trend online rozvážek. Společnost Wolt nedávno informovala, že v meziročním srovnání se celkový počet objednávek v Česku zvýšil o 40 procent. Službu rozšiřují v průměru asi o tři nová města měsíčně. Ulicemi křižují i zástupy kurýrů konkurenčních firem Foodora (někdejšího Dáme jídlo) nebo Bolt Food.

close Bezkontaktní, samoobslužné služby, jako třeba nakupování a rozvážky jídla, se stávají fenoménem 21. století. Člověk pracující z domu a žijící ve městě se tak nemusí vůbec potkávat s lidmi. Zkusil si to reportér Deníku. info Zdroj: Deník/Přemysl Spěvák zoom_in Bezkontaktní, samoobslužné služby, jako třeba nakupování a rozvážky jídla, se stávají fenoménem 21. století. Člověk pracující z domu a žijící ve městě se tak nemusí vůbec potkávat s lidmi. Zkusil si to reportér Deníku.

Velké online rozvážkové firmy nabízejí i platbu mobilem a bezkontaktní předání. Stačí mít aplikaci s registrací a po pár kliknutích je objednáno. Reportér Deníku si na konci pracovního týdne v Brně nechal přivézt ve tři hodiny odpoledne rychlé občerstvení z obchodního centra Vaňkovka. Kurýr Woltu dorazil na uvedenou adresu za 35 minut od potvrzení objednávky. Jídlo nechal dle domluvy za hlavními dveřmi domu, v mobilní aplikaci reportéra vyskočilo upozornění. Nebylo tak třeba říct ani „Dobrý den“.

Zakladatel startupu Hedepy Lukáš Krčil přiblížil Deníku nebezpečí online izolace:

Podle průzkumu Barometr FOOD1, mapujícího stravovací návyky Čechů, se v pohodlí domova obvykle stravuje necelých 10 procent zaměstnanců. „Měli bychom dbát na to, jaké domácí prostředí a kulturu stravování si vytvoříme. Protože právě prostředí, které nás obklopuje, do značné míry utváří naše návyky,“ vysvětlila lékařka Eliška Selinger ze Státního zdravotního ústavu.

Dodala, že stravování z domova je rizikem kvůli snadné dostupnosti nezdravých slaných i sladkých pochutin a dovážkám z fast foodu, které lidé pak snědí ještě ve spěchu u počítače.

Království potravin jen pro sebe

I nákup potravin pro domácnost lze vyřídit jen s mobilem, bez bližšího kontaktu s lidmi. Alternativou popocházení mezi regály v supermarketu jsou společnosti jako Košík.cz, iTesco.cz nebo Rohlik.cz, jejichž kurýr přiveze nákup opět až ke dveřím zákazníka. Za pár hodin po dokončení objednávky. Třeba Košík oznámil, že do konce roku má nabídnout velké nákupy 70 procentům domácností v Česku.

Nové zájemce však u těchto společností může překvapit minimální výše objednávky, zhruba mezi 700 a 800 korunami, nebo poplatek za menší nákup. Reportér Deníku přitom potřeboval právě jen pár věcí.

close Bezkontaktní, samoobslužné služby, jako třeba nakupování a rozvážky jídla, se stávají fenoménem 21. století. Člověk pracující z domu a žijící ve městě se tak nemusí vůbec potkávat s lidmi. Zkusil si to reportér Deníku. info Zdroj: Deník/Přemysl Spěvák zoom_in Bezkontaktní, samoobslužné služby, jako třeba nakupování a rozvážky jídla, se stávají fenoménem 21. století. Člověk pracující z domu a žijící ve městě se tak nemusí vůbec potkávat s lidmi. Zkusil si to reportér Deníku.

V pátek experiment spojil s výletem na Břeclavsko. V turistické obci Lednice loni společnost Coop otevřela první bezobslužnou automatizovanou prodejnu na Moravě. Funguje nonstop. Po cestě ještě bylo potřeba zastavit kvůli tankování na benzince, s možností bezhotovostní platby přímo na stojanu. Bez nutnosti vstupu do budovy a konverzace s obsluhou čerpací stanice.

Nákup v prodejně vyžadoval instalaci další aplikace a bankovní identitu. Stačí pak vybrat danou prodejnu a získat QR kód, který otevírá vchodové dveře. Mít obchod sám pro sebe „po večerce“ zaměstnanců je zvláštní pocit. Přesto jakoby člověka někdo sledoval. Což se děje, dění v obchodě samozřejmě pracovník na dálku kdoví odkud monitoruje.

Největší síť maloobchodních prodejen Coop chce mít v Česku podobných míst víc. Letos k těm stávajícím plánují přidat dalších zhruba osmdesát. „Čísla mluví jednoznačně. Lidé jsou prostě rádi, že si mohou nakoupit kdykoliv,“ tvrdí ředitel rozvoje marketingu společnosti Lukáš Němčík.

Nelení ani další, prodejny s neomezenými nákupy otevřela i aliance Můj obchod pod záštitou Makro ČR, první v Bystré na Frýdecko-Místecku a druhou nedávno v obci Krpy na Mělnicku. V dopoledních hodinách fungují s obsluhou, po zbytek dne a noci pak mohou zákazníci nakupovat v bezobslužném režimu.

Výlet bez hostitele

Problém není ani se samoobslužným procesem ubytování. Při výletu do okolí Pálavy nabídla webová služba Airbnb jen v Mikulově několik možností přespání, aniž by u ubytování musel být hostitel nebo se předávaly klíče na recepci.

| Video: Youtube

Večer na konci víkendu si lze při cestě z výletu zpět domů třeba vyzvednout nejrůznější objednané zboží. Kupříkladu nějakou elektroniku v doručovacím boxu, ty po celém Česku vyrostly jako houby po dešti a stejně jako samoobslužné prodejny fungují 24 hodin sedm dní v týdnu. Stačí si do nich objednat z e-shopu.

Boxová epidemie

Obří síť Z-boxů rozšiřuje společnost Zásilkovna, konkurenční AlzaBoxy jsou pak první sítí výdejních míst, do které nabízí možnost doručení všichni klíčoví balíkoví dopravci. V Česku bylo na konci dubna 1766 AlzaBoxů. „Dohromady nyní disponují měsíční doručovací kapacitou více než 8 milionů balíčků a tento počet neustále narůstá,“ uvedla mluvčí Alzy Eliška Čeřovská.

close Bezkontaktní, samoobslužné služby, jako třeba nakupování a rozvážky jídla, se stávají fenoménem 21. století. Člověk pracující z domu a žijící ve městě se tak nemusí vůbec potkávat s lidmi. Zkusil si to reportér Deníku. info Zdroj: Deník/Přemysl Spěvák zoom_in Bezkontaktní, samoobslužné služby, jako třeba nakupování a rozvážky jídla, se stávají fenoménem 21. století. Člověk pracující z domu a žijící ve městě se tak nemusí vůbec potkávat s lidmi. Zkusil si to reportér Deníku.

Celé večery pak mnozí lidé žijící sami brouzdají po internetu na mobilu či počítači. Pro zábavu a relax. Místo televizního programu sledují filmy a seriály dle chuti a svého výběru. Počet Čechů, kteří využívají placené služby pro streamování videí, se loni zvýšil zhruba o 200 tisíc na 2,8 milionu. Vyplývá to z výzkumu společnosti Atmedia. Na jednoho uživatele připadají v průměru dvě služby, dohromady za ně Češi měsíčně utrácí v průměru 333 korun.

Fenomén 21. století, tedy sociální sítě, jsou pak za jistých podmínek většinou zdarma. Je to sice forma komunikace, ale několikadenní absence osobního přístupu, fyzického kontaktu a mluvené řeči reportérovi Deníku stejně přinášela nepříjemný prohlubující se pocit osamělosti.

A právě před tím varují i odborníci. Život v jakési bublině, bez přímého sociálního kontaktu, je podle nich nezdravý. „Pokud se začneme uzavírat před okolním světem a z nějakého důvodu začneme žít jinak než předtím, může to mít neblahý vliv na psychické i fyzické zdraví,“ upozornil zakladatel online terapeutické platformy Hedepy Lukáš Krčil.