Potvrzuje to průzkum, který si v minulých dnech nechala zpracovat společnost Slevomat. „Ukazuje se, že návrat do normálu není pro část společnosti zcela automatický. Desetina Čechů se ještě nevydala do restauračních zařízení,“ říká ředitel Slevomatu Ladislav Veselý. Jako důvod udává deset procent dotázaných obavu z koronaviru. Není to ale jediný důvod.

Obchod se smíšeným zbožím v Krhanicích.
Venkovské obchody covid přežily. Někde dokonce stouply tržby

„Zároveň se ukazuje, že si mnoho lidí odvyklo a necítí potřebu chodit do společnosti nebo prostě nemají chuť utrácet. To se samozřejmě projeví i na ekonomice jednotlivých provozů,” doplňuje Veselý. Průzkum také ukázal, že patnáct procent respondentů se do restaurace nevydalo proto, protože stále tápou v oblasti platných nařízeních a jsou zmatení či přímo rezignovaní.

Přestože čísla v České republice klesají, odborníci na pandemii i světový vývoj ukazují, že vyhráno ještě není. Možná i proto návštěvníci restaurací volí především ty podniky, které disponují exteriéry. „Pokud by si Češi mohli vybrat, tak 75 procent dotázaných preferuje sezení na zahrádce, zbylé čtvrtině je to jedno, případně rovnou vyhledává interiér. Z toho jasně vyplývá, že v následujícím období budou mít navrch ty podniky, které disponují venkovním posezením,“ doplňuje Tomáš Holý, mluvčí slevového portálu.

Garáže vítězí?

Trend potvrzují i samotní hostinští. Podle iniciativy Chcípl pes se návrat k normálu zatím nekoná. „Restaurace ve velkých městech nemají naplněnou kapacitu, znát je to ale především v menších městech či u vesnických hospod. Tam se zatím zákazníci opravdu nevrací a drží to tři, čtyři štamgasti,“ říká zástupce iniciativy David Biksadský.

Tomáš Krčmář. Vítěz soutěže Pilsner Urquell Master Bartender o nejlepšího výčepního plzeňského piva. Na snímku v domácí pražské hospodě Lokál Hamburk
Nejlepší výčepní plzeňského piva je z Prahy. Vydá 1200 půllitrů za den

Důvodů je podle něho více, než jen obava z covidu. „Během covidu vznikly klubovny, garážové nálevny a podobné domácí podniky. Lidé si na ně zvykli a opouštět je nechtějí,“ myslí si Biksadský.

Je u vás bezpečno?
Pokud ve vás přetrvávají obavy z rizika nákazy, může vám pomoci vodítko bezpečnosti. Hotely a restaurace v České republice se přidávají k projektu Stay safe. Asociace hotelů a restaurací ČR vydává speciální značku, kterou podniky mohou zákazníkům demonstrovat, že se o bezpečnost a hygienu snaží v maximální míře a splňují kritéria pro její udělení. 

Podle Václava Stárka, prezidenta Asociace hotelů a restaurací České republiky ale k obavám z nákazy není důvod, podniky zajišťují hygienickou bezpečnost aktivně samy a ochotně. I bez strachu z covidu ale asociace vnímá, že podnikatele čeká perná sezóna. „Je léto a doba, kdy lidé odjíždějí na dovolené. O zákazníky nebudou mít nouzi rekreační oblasti, jinde to ale bude slabší. Především ve městech, kde zásadně cítíme výpadek zahraniční klientely,“ připomíná Stárek.

I když už v to nevěřil, vrátil se Martin Sekyra za pípu. Záchraně jeho podniku pomáhají třeba i magnetky.
Přežil jsem klinickou smrt, říká hospodský. Pomohli mu lidé, uspořádali sbírku

K lepším tržbám nenapomáhá restauracím ani homeoffice, na kterém pobývá stále velké množství lidí. Práce z domova ubírá klientelu restauracím v obědovém čase, ubylo také popracovních skleniček a večeří.