Zadání všech tří částí i hodnocení je pevně stanoveno Národním ústavem pro vzdělávání. Tím je zaručena stejná úroveň zkoušek na všech školách. 
I když by se to mohlo na první pohled zdát, závěrečné zkoušky nejsou nic jednoduchého a žáci v nich musí prokázat kompletní znalosti, i to, jak je využít v praxi.

Například Jan, budoucí kuchař-číšník ze Střední integrované školy v Rakovníku, při praktické zkoušce ze stolničení kromě jiného názorně předváděl i popisoval servis Honzových buchet a bílé kávy.

Na otázku Romany Polcarové, učitelky odborného výcviku, co je ještě třeba doložit při servírování moučníku, odpověděl: „Doložím ještě talířek a moučníkovou vidličku." Po moučníku podával digestiv. Správně uvedl, že je to likér na podporu trávení po jídle a správně také na něj vybral skleničku. Celé menu stejně jako jeho kolegové Jan sestavoval sám a to se vším všudy.

Objednání společenské akce

„Z práce musí být na první pohled jasné, že žáci umí objednat nějakou společenskou akci od začátku až do konce. To znamená od zajištění prostoru restaurace na určitý čas, objednávky menu se žádankou na inventář, na suroviny, potřebný počet pracovníků v určitých pracovních úsecích," popisovala Ilona Novotná, učitelka odborného výcviku.

Zadání odborné práce mají v lednu a mohou využít konzultačních hodin 
s učiteli. Jan připravil tabuli i menu na téma Z pohádky do pohádky, jak určil los. Mohl si ještě vytáhnout Setkání na farmě, Mořský svět a Jídlo jako součást zdravého životního stylu.

Zkouška v učebně stolničení byla jen jednou součástí praktických závěrečných zkoušek. Ty totiž mají čtyři formy. Nejprve musí žák vypracovat odbornou práci na zvolené téma, které si vylosuje z již uvedených zadání. Připraví výseč tabule a práci při ní obhajuje.

Tabule s pohádkovou atmosférou

Například k Janově písemné odborné práci měla učitelka odborného výcviku Ilona Novotná sice několik výhrad, ale tabuli Český Honza pochválila: „Shodli jsme se, že je to zatím nejvýstižnější a nejnápaditější tabule, díky těm buchtám. Je zajímavé, že každý to téma vidí jinak. Důležitá je symbolika, podle které by byla tabule na první pohled jasná." Kromě buchet pohádkovou atmosféru Janovy tabule dokreslovaly keramické korbele a dukáty vysypané z váčku.

V další části zkoušky žáci připravovali jeden teplý pokrm ze svého menu. Třetí část se odehrávala ve školní jídelně. Tady si žáci vylosovali jedno kompletní jídlo, které připravili. K tomu ještě museli ukázat obsluhu hostů u stolu v běžném provozu.

Praktické zkoušky tak trvaly čtyři dny, přičemž se žáci na pracovištích střídali, takže mezi nimi měli i volný den. Celé zkoušky uzavíralo ústní zkoušení z odborných předmětů: stolničení, potraviny a výživa, technologie, ekonomika a svět práce. Závěrečné zkoušky vykonalo celkem 19 žáků oboru kuchař-číšník.

Čtěte také: Experti: Některé maturitní úlohy porušují zákon