Části D1 ve středních Čechách a na Vysočině patřily při rozdávání pokut k nejlepším lovištím. Upozornila na to mluvčí Generálního ředitelství cel Martina Kaňková. „Nejvíce porušení, 102, bylo zjištěno ve Středočeském kraji na dálnici D1 a D0 a v Kraji Vysočina na D1, a to 98“, připomněla, že v okolí metropole se řidiče, které Kaňková označila jako neukázněné, dařilo častěji načapat rovněž na Pražském okruhu. Podle dřívějších vyjádření ministerstva dopravy stát vzal stav opravované D1 v potaz tím, že chystané zdražení dálničních známek odložil.

Svezení za dvanáct stovek

Pochybení kolem úhrad za používání dálnic celníci během akce trvající od pátku do pondělka celorepublikově odhalili v 816 případech. Dvanáctina, 66 porušení, se týkala placení mýta; zbylých 750 případů se vztahovalo k takzvanému časovému zpoplatnění neboli dálničním kuponům pro dvoustopá vozidla do 3,5 tuny. Průměrná pokuta za chybějící známku (či prošlou platnost té desetidenní nebo měsíční) dosáhla 1200 Kč. Většinou řidiči platili na místě v hotovosti nebo kartou; složenku si bral málokdo.

Couvání prozradilo konopí

Významně se na odhalených pochybeních podíleli cizinci, připomněla Jitka Fajstavrová z Celního úřadu pro Královéhradecký kraj, jehož příslušníci (stejně jako kolegové v dalších krajů) zajíždějí na kontroly dálnic i do středních Čech. Mimochodem – právě při pomezí středních Čech a Královéhradeckého kraje celníci v rámci akce vyhmátli řidiče dodávky, který byl pod vlivem marihuany – a konopí i potřeby ke kouření také s sebou vezl. Řidič Fordu Tranzit mířící od Poděbrad na Hradec Králové na sebe upozornil tím, že když zmerčil hlídku, začal na exitu 62 couvat a měl snahu ujet. Záhy byl dostižen – a ukázalo se, že nemá ani dálniční známku.

Podle republikové mluvčí Kaňkové měli zahraniční řidiči na provinění téměř 38procentní podíl. Václav Kánský z Celního úřadu pro Pardubický kraj, jehož tým právě D11 kontroluje rovněž v celé délce, upřesnil, že nejčastěji se jednalo o Poláky a Němce. „Uložené pokuty za nevylepený, či nepřesně označený dálniční kupon činily 890 tisíc korun, v oblasti mýta pak 73 tisíc,“ shrnula Kaňková.

Dále pak hlídky vybraly ještě dalších 110 tisíc, což se vztahovalo k jiným pochybením či k nedoplatkům řidičů. Celníci totiž při kontrolách šoféry prověřují i v elektronických databázích, aby zjistili, zda u nich sát neeviduje nějaké neuhrazené pohledávky, jež s vlastní jízdou nemají nic společného. Třeba na daních.