Zároveň přichází chvíle, kdy je třeba začít jednat. Zařizovat spoustu věcí, na které člověk zatím nepomýšlel. V bolestných chvílích leckomu tahle situace připadá nezvládnutelná – a může se jevit dokonce až nesrozumitelně. Člověk zůstává bezradný; často sotva chápe, o co všechno se má postarat.

„Když zemřela maminka (což sice na onkologii naznačovali, ale rozuměli jsme tomu tak, že zhoršení jejího stavu můžeme očekávat až tak za půl roku) nevěděli jsme, co dělat a kam se obrátit. Bratr sice přes telefon našel na internetu rady, jak postupovat bod po bodu – přesto jsme uvítali rady záchranářů, kteří přijeli na ohledání,“ potvrdila paní Jana, že jde o situaci, na kterou člověk nikdy není dostatečně připraven. Bojuje pak nejen se smutkem, ale i se zmateností; hlavou mu víří žal spojený se samými otazníky.

Její rodinu v první řadě zajímalo, kterou pohřební službu oslovit. Internet totiž poradil, co dělat, už ovšem neprozradil, kam přesně se obrátit. Konkrétní radu neposkytli ani záchranáři. Doporučovat nemůžeme ani nesmíme, zněla odpověď. Nabídli však připravený přehled kontaktů na všechny pohřební služby působící v okolí. Nejen na Benešovsku, na jehož okraji dům smutku stál, ale i v blízkých městech za hranicí regionu.

Společnost Bureau Veritas začala z pověření Spolku pro komodity a krmiva nově kontrolovat potraviny s nálepkou Bez GMO. Prověřuje, zda skutečně neobsahují geneticky upravené složky.
Neobsahují potraviny genetické modifikace? Lidé dostanou jasnou informaci

Dnes toho v podobné situaci mohou poskytnout mnohem více – a je důležité, je v písemné podobě. Alespoň paní Jana připomíná, že takováto situace je případ, kdy nemusí stačit informaci vyslechnout a vědět; je dobré mít možnost zalistovat a vrátit se k tomu, co se zprvu zdálo být jasné. Jako to její rodina dělala na internetu. Nyní je možné i zašustit papírem. Středočeská záchranka nově připravila celou brožuru nazvanou Jak se vyrovnat s mimořádnou událostí.

„Pomůže i záchranářům, kteří na místě tragické události komunikují s okolím a pozůstalými. Mnohdy totiž v bolesti nad ztrátou blízké osoby nejsou schopni plně vnímat podané informace,“ potvrdil ředitel středočeské záchranky Martin Houdek, že zcela shodné zkušenosti mají i zdravotníci. „Posádky tak nyní budou mít možnost předat pozůstalým tuto brožuru, přičemž budou mít jistotu, že nenechali na místě někoho bez potřebných informací,“ konstatoval ředitel záchranářů.

Ilustrační foto.
Kraj chce sehnat peníze na podporu neziskovek

„Nemá za cíl nahradit psychologickou pomoc, ale nabídne v prvních chvílích pozůstalým důležité kontakty,“ upřesnila poslání nové publikace Petra Effenbergerová z centrály krajských záchranářů s tím, že k dispozici jsou například odkazy na krizová centra nebo na bezplatnou poradenskou linku Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje – Call Centrum na čísle 800 888 155 (které lze také kontaktovat prostřednictvím SMS na čísle 720 002 655 či e-mailem na adrese call@zachranka.cz. Nechybí ani užitečné rady týkající se dalšího vyřizování na úřadech. A jak je to třeba s nárokem na volno v práci? I to se lze dozvědět.

„Právě na poradenské lince Call Centra si mohou truchlící vyžádat zásah krizového interventa středočeské záchranky,“ nabízí Effenbergerová radu pro obzvlášť těžké chvíle. Intervent pak dorazí přímo na místo. Pozůstalým pomůže zvládnout bolestné chvíle co nejlépe tím, že se jim stane jakýmsi průvodcem chvílemi nejprudšího návalu žalu.

Ilustrační foto.
Turistů ve středních Čechách mírně přibylo, postarali se o to hlavně cizinci