VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Splynout s přírodou, ne ji pokořit. Tak zní motto expedic Jakuba Šedivého

Mladá Boleslav /VIDEO, FOTOGALERIE/ - Sto kilometrů v těžkých peřejích kyrgyzské řeky Sary Jaz a čtyřdenní extrémní pochod zpátky do civilizace, při kterém musel překročit dvě horská sedla vyšší než tři a půl tisíce metrů. To je život Jakuba Šedivého, jednatřicetiletého fotografa, vodáka a cestovatele z Mladé Boleslavi v jedné osobě.

29.12.2017
SDÍLEJ:

Celá expedice trvala devět dní a z toho pět prožili její účastnící při sjíždění jedné stovky kilometrů místy velmi divoké řeky, protékající mezi skalami a v korytu, ze kterého se až na malé výjimky nedá vystoupit.Foto: Jakub Šedivý

„Byla to moje osmá výprava,“ říká Jakub Šedivý, který má mezi svými přezdívku Kajman. Vodácky vyrostl „na vodě“ u Česany v 8. oddíle vodních skautů. Odmalička měl rád kromě vody i focení, rád cestoval. A tak jako u většiny lidí, kteří mají něco rádi a dávají tomu sebe sama, tedy málem víc než sto procent, začal být ve svých koníčcích lepší než ostatní. A to Jakub Šedivý byl. Je. Všimli si ho sponzoři a rázem se mohl živit tím, co ho bavilo. „Cesta to nebyla jednoduchá. Třeba na Zélandu jsem lidem sekal trávu. Co jsem vydělal, to jsem utratil na vodě - a tak stále dokola,“ vzpomíná na to, jak se právě tam stal známým a jak pronikl do komunity od divoké vody. 

Když se řekne divoká voda, většina sportovců si představí Vavřince Hradilka nebo Víta Přindiše. „S klukama se známe dobře a občas se potkáme i na řece, což je vždycky super. Nicméně, oni jezdí hlavně v brankách a my nejvíce sjíždíme řeky v přírodě, kde jsme odkázáni sami na sebe nebo na pomoc týmu,“ vysvětluje zkušený vodák. 

Nejaktuálnější Jakubovo expediční dobrodružství začalo vlastně letos v březnu, na jedné z rakouských sjezdovek. „Tam jsme si s kamarádem řekli, že bychom mohli podniknout výpravu do Kyrgyzstánu a sjet legendární řeku střední Asie Sary Jaz,“ popisuje vznik expedice jeden z jejich iniciátorů a pokračuje ve vyprávění, že lidé jako on patří do komunity vodáků rozeseté po celém světě.

„S nápadem jsme se podělili s přáteli a zanedlouho se vykrystalizovala sestava tvořená Novozélanďany, Američanem, Rakušanem, dvěma Australany a mnou. Skoro se všemi jsem se znal osobně a někoho jsem viděl poprvé v životě na letišti v Biškeku, hlavním městě Kyrgyzstánu. To je běžná praxe,“ ujišťuje adrenalinový sportovec.

Řeka Sary Jaz pramení pod obřím pevninským ledovcem, protéká pohořím Ťan-šan a vtéká do Číny. „A to je problém, protože tam není možné se legálně dostat. Povolení nedostanete, a když tam přesto vjedete, půjdete až na dva měsíce do vězení,“ říká Jakub Šedivý. Legendární tok je přitom lidmi od fochu označován jako extrémně těžký s nepřehlednými peřejemi, kde je málo míst na zastavení, kde jsou vysoké kaskády a stupně a také velmi rychlý proud. „Už od začátku bylo tedy jasné, že pojedeme na lodích tak daleko, jak jen to půjde, tedy až k hranicím s Čínou. Pak budeme muset jít zpátky pěšky náročným horským terénem. Původně jsme se chtěli vrátit i s loděmi, ale nakonec jsme je kvůli strmému terénu museli nechat na místě svému osudu.“ Další možností návratu pak byla stará sovětská helikoptéra, ta by ovšem stála přes půl milionu. 

Celá expedice trvala devět dní a z toho pět prožili její účastnící při sjíždění jedné stovky kilometrů místy velmi divoké řeky, protékající mezi skalami a v korytu, ze kterého se až na malé výjimky nedá vystoupit. „Měli jsme trochu představu o tom, co nás čeká a kolik toho chceme každý den sjet. Řeka ale na místě vypadá jinak, než si ji člověk představuje doma u počítače. Byl to obrovský sport, strašně moc jsme si to užívali i s vědomím toho, že něco podobného se poštěstilo jen třem expedicím před námi.“

Když odvážlivci navždy opouštěli svoje lodě, čekal na ně ještě čtyřiceti kilometrová vysokohorská „procházka“ v náročném terénu do výchozího bodu. V tu chvíli se vodácká expedice proměnila v extrémní turistiku. „Ze začátku jsme se regulérně škrábali strmou suťovou stěnou po čtyřech. A do toho všeho nás pozlobilo ještě počasí. Během jízdy na lodích jsme měli pěkně, ale jen jsme vylezli na břeh, začalo pršet a pak sněžit.“

Po čtyřech dnech pochodu dorazila expedice do místa, odkud před devíti dny začínala. „V cíli jsme vnímali radost i úlevu, že se nikomu nic nestalo. Byť jsme se několikrát během expedice báli, nemuseli jsme hledat žádné nouzové řešení, zkrátka byla to těžká voda, těžká tůra, ale stálo to za to,“ dodává na závěr Jakub Šedivý a prozrazuje, že jeho další kroky povedou do Ugandy.

Spaní pod plachtou, pití vody z čistých potoků, ale i z potoků z pevninských ledovců, která připomíná spíš bahno, sušené jídlo s dobou expirace v roce 2047, krásná a mocná příroda, ale také místa, kam dosud žádný člověk nikdy před tím nevstoupil, učení se ze stylu a pohledu na život místních lidí a kultur. To je variace na život podle Jakuba Šedivého.

Autor: Daniel Porazil

29.12.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič ostatních speciálních 110 Kč Řidiči popelářských vozů Řidič nad 3,5T - svozové vozidlo. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 110 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: První kontakt:, e-mail: marek.thurner@ave.cz,, osobně: pouze po přechozí domluvě., , Hledáme řidiče skupiny C+E, profesní průkaz., , Požadavky:, řidičský průkaz sk. C+E, profesní průkaz, zodpovědnost, flexibilita, pracovní nasazení., , Zaměstnanecké výhody:, stravenky, příspěvek na životní a penzijní pojištění, finanční bonus., , Možnost prodloužení pracovního poměru., , Pracovní doba:, 6 - 14:30 hod.. Pracoviště: Ave kolín s.r.o., Třídvorská, č.p. 1501, 280 02 Kolín 2. Informace: Marek Thürner, +420 321 724 011. Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 20 000 Kč Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel Řidiči vnitrostátní přeprava. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: První kontakt:, Polák Roman, tel.: 739 016 961., , Řidič vnitrostátní přepravy sklápěčem., , Požadavky:, Řidičský průkaz sk. C, ochota pracovat., , Zaměstnanecké výhody:, Měsíční bonusy dle odpracovaných hodin.. Pracoviště: A c s trans, spol. s r.o. - provoz vítězov, 280 02 Kolín 2. Informace: Roman Polák, +420 739 016 961. Výroba - Lakýrníci a natěrači kovů, kovových výrobků 25 000 Kč Lakýrníci a natěrači kovů, kovových výrobků Lakýrníci kovů. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 28000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Přijmeme lakýrníky kovů, jedná se o stříkání kovových výrobků. Požadujeme praxi v oboru, zručnost a spolehlivost. Nabízíme přátelský pracovní kolektiv a kvalitní zapracování, zvláštní prémie za kvalitu a rychlost práce, příspěvek na stravné - stravenky. Pracovní doba po-pá 6:00 -14:30 hodin. V případě zájmu nás kontaktujte nejdříve telefonicky na tel. č. 774 407 012.. Pracoviště: Astos machinery a.s. -004, Havlíčkova, č.p. 261, 280 02 Kolín 2. Informace: Eva Karešová, +420 774 407 012. Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 45 000 Kč Řidiči tahačů Řidič mezinárodní přepravy. Požadované vzdělání: bez vzdělání. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 45000 kč, mzda max. 55000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: První kontakt:, Raditsch Lubomír, tel.: 603 854 341, od 8 do 16 hod, e-mail: stazedo@seznam.cz, , Náplň práce:, řidič mezinárodní kamionové dopravy - ČR - Německo, Rakousko., , Požadujeme:, řidičský průkaz sk. C+E, digitální kartu, spolehlivost., , Nabízíme:, nadstandardní podmínky, převážně volné víkendy.. Pracoviště: Stazedo s.r.o., Jiřího Wolkera, č.p. 1166, 282 01 Český Brod. Informace: Lubomír Raditsch, +420 603 854 341.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kamila Váchová sbírá lízátka pro onkologicky nemocné děti.

Sbírá lízátka pro onkologicky nemocné děti. Pomoci můžete i vy

Koncert projektu Nylon Maiden ozdobil svojí přítomností Blaze Bayley.
49

Koncert projektu Nylon Maiden ozdobil svojí přítomností Blaze Bayley

Jak se měnilo město, ukazuje výstava v kolínském Ceropu

Kolín /FOTOGALERIE/ - Pod názvem Kolín v běhu let se netradičně v nedělní podvečer otevřela výstava v sále kolínského podnikatelského inkubátoru Cerop. Na několika panelech jsou tam k vidění dokončené městské investiční akce.

Vichřice nekácela jen stromy. Popadaly i stožáry

Střední Čechy - Hasiči volaní k odstraňování jednoho spadlého stromu za druhým se od nedělního večera nezastavili - a pro poruchové čety železničářů i energetiků to platí jakbysmet. V těch nejpesimističtějších scénářích se naplnily předpovědi meteorologů varujících před přechodem studené fronty s vichřicí.

Fabienne lámala stromy, zastavila vlaky a nadělala spoustu práce energetikům

Střední Čechy - Studená fronta Fabienne, jež s sebou přinesla silný vítr, zasáhla Českou republiku v neděli večer. Meteorologové před silným větrem varovali. Výstraha s vysokým stupněm nebezpečí, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav, platila od nedělního večera do pondělních šesti ráno pro celou Českou republiku.

Parkoviště u nádraží je otevřené. Měsíc bude zdarma

Kolín – Staronových parkovacích míst se ode dneška dočkají motoristé v Kolíně. Měsíc před původně plánovaným otevřením je parkoviště před kolínským autobusovým a vlakovým nádražím řidičům plně k dispozici – se svými 95 parkovacími místy.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT