Nevyužitá ustanovení?

Čtenář se v problematice zjevně orientuje, jestliže vysvětlil, jaké konstrukce reklamních zařízení měly být chráněny svodidly a u jakých to nebylo nutné. Především však zdůraznil, že podle novely silničního zákona měly billboardy od dálnic i silnic I. třídy zmizet už loni. To je obecně známo – stejně jako obtíže, které jejich odstraňování provázejí. Naposledy vzbudil pozornost návrh motorkářů, kteří ministerstvu dopravy nabídli odřezávací četu – načež ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) reagoval, že spíš potřebuje právníky, kteří by pomohli věc zúřadovat. To vyžaduje čas, aby bylo vše ošetřeno a vlastník neměl důvod volat policii kvůli tomu, že někdo odstraňuje jeho majetek, sdělil Deníku ředitel odboru komunikace ministerstva dopravy Jakub Stadler. I tak prý billboardy postupně mizejí. „Z třinácti set, které se nacházely u dálnic, jich už bylo odstraněno 450,“ konstatoval Stadler.

Informovaný čtenář nicméně upozornil, že k průtahům nevidí důvod. Deníku poskytl znění smlouvy s osmiletou platností, kterou podle něj Ředitelství silnic a dálnic ČR uzavřelo s provozovatelem reklamy 26. února 2010. Připomněl, že ředitelství podle ní mohlo odstoupit od smlouvy už loni v září – kdy začala být novela silničního zákona účinná – a to na základě smluvního ustanovení hovořícího o změně zákona. Nebo mělo postat výpověď ještě dřív, aby zabránilo automatickému prodloužení platnosti smlouvy.

Videosouhrn 9. dubna 2018
Šlechtová s kulometem a pád, který nikdo nepřežil: prohlédněte si videa dne

Smlouva prý zanikla

Vypovídat smlouvu nebylo třeba, plyne však z pondělního vysvětlení Lenky Rezkové z tiskového oddělení ministerstva dopravy. „Smlouva se po září 2017 stala bezpředmětnou; nebylo ji možné po tomto datu považovat za platnou v souladu s českým právním řádem,“ uvedla zastupující mluvčí. „Provozovatelé se tedy již nemohou opírat o tyto smlouvy, ale musí se řídit platným zákonem: musí své poutače odstranit z ochranného pásma dálnic a silnic I. třídy mimo souvisle zastavěné území,“ shrnula jasné stanovisko.
Potvrzuje to i Stadler. „Jestliže dnes někdo vytahuje smlouvy, je to dáno snahou provozovatelů reklamních zařízení neplnit ustanovení silničního zákona,“ řekl Deníku. Upozornil na pětiletou lhůtu, kterou provozovatelé billboardů v ochranném pásmu komunikací měli na jejich odstranění. Někteří vyhověli – zatímco jiní nereagují ani na výzvy upozorňují na zákonem stanovenou povinnost.

Komentář Ředitelství silnic a dálnic ČR se Deníku v pondělí získat nepodařilo.

Ustanovení ze smlouvy o nájmu části pozemků:3.1. (doba nájmu)
Tato smlouva se uzavírá na dobu určitou, a to na 8 let ode dne její účinnosti. Po ukončení lhůty platnosti se tato smlouva automaticky prodlužuje o další rok, pokud některá ze stran v šestém měsíci posledního roku platnosti smlouvy nedoručí druhé straně oznámení o tom, že si nepřeje prodloužení této smlouvy.
5.4. (skončení nájmu)
Ztratí-li nájemce v důsledku změny příslušného zákona nebo přijetím nového zákona oprávnění provozovat reklamní zařízení na pronajatých plochách, je kterákoli ze stran oprávněna od smlouvy odstoupit. (…) Nájemce výslovně prohlašuje, že se vzdává nároku na náhradu případné škody vůči pronajímateli, která by mu vznikla odstraněním reklamních zařízení z pronajatých ploch v důsledku uvedené legislativní změny.

Zdroj: čtenář webových stránek Deníku


Aktuální stanovisko ministerstva dopravy:Smlouvy s provozovateli reklamních zařízení obsahovaly klausuli, že: pokud se změní legislativní rámec, může kterákoliv ze stran smlouvu vypovědět. Ke změně došlo, a to takové, že smlouva se po září 2017 stala bezpředmětnou; nebylo ji možné po tomto datu považovat za platnou v souladu s českým právním řádem. Provozovatelé se tedy již o tyto smlouvy nemohou opírat.

Zdroj: Lenka Rezková, zastupující tisková mluvčí

Policie má prošetřit nejen okolnosti nehody

V souvislosti s tragickou havárií na dálnici D11 se rozpoutaly debaty o billboardech. Prezident Svazu provozovatelů venkovní reklamy Marek Pavlas nicméně v úterý zdůraznil, že nehodu a její fatální následek s billboardem nelze dávat do souvislosti. Upozornil mimo jiné na reportáže televize Prima z místa nehody. „Auto ztratilo stabilitu až po nárazu do kanálu a udělalo několik přemetů. TV Prima rovněž uvádí, že řidič nebyl připoután bezpečnostními pásy,“ zdůraznil šéf reklamního svazu. S tím, že nehoda je předmětem vyšetřování Policie ČR, které by mělo objasnit její příčiny – a vyšetřování stále probíhá.

Zcela odlišný pohled v úterý prezentoval Vojtěch Razima, zakladatel a ředitel organizace Kverulant.org o.p.s., který má na billboardy zůstávající v ochranném pásmu dálnic a silnic I. třídy spadeno dlouhodobě. Deníku sdělil, že Kverulant.org podal trestní oznámení na provozovatele billboardů i na úředníky. Má totiž podezření, že mohlo dojít ke spáchání trestného činu obecného ohrožení.

„Billboardy měly od dálnic zmizet už vloni v září, pořád jich jsou ale k vidění stovky. Odstranit je měli jejich majitelé nebo příslušný úřad. Nařizuje jim to zákon přijatý již před pěti lety. Billboardáři však prohlásili, že zákon je blbý, a tak se dodržovat nemusí – a ministr dopravy Dan Ťok se nedáno nechal slyšet, že ministerstvo prý nemá dostatek lidí na to, aby billboardy odstranilo,“ shrnul Razima svůj pohled.

Ilustrační foto.
Drahý telefon si zřejmě nechal neznámý nálezce