Cílem je získat textilní postavičky, jejichž prodej pomůže získat peníze na očkování, jež děti v nejchudších zemích světa ochrání proti vážným nemocem, které mohou být i smrtelné (a u nás je už většinou téměř neznáme).

Jde o kampaň známou pod sloganem Adoptuj panenku a zachráníš dítě, v jejímž rámci české zastoupení Dětského fondu Organizace spojených národů už od roku 2002 nabízí k prodeji – přičemž hovoří o „adopci“ – právě darované panenky. Cena je 600 Kč, což představuje průměrné náklady na očkování jednoho dítěte. Do těch se promítají nejen zajištění očkovacích látek a jejich aplikace, ale také doprava vakcín a jejich udržení v chladu – což právě v nejchudších regionech planety bývá poměrně náročné.

Obyvatelé středočeských domovů seniorů a zařízení pro lidi se zdravotním postižením se do výroby panenek pro tento projekt pustili už loni. Tehdy se zapojilo 23 institucí poskytujících sociální služby, z nichž dorazilo celkem 69 panenek. Následné hlasování na facebooku rozhodlo o tom, že tu nejpůsobivější postavičku vyrobila Milada Kutílková z Domova seniorů Barbora v Kutné Hoře. Pomyslnou druhou a třetí příčku získaly figurky, jež se zrodily v domově v Čáslavi: jedna pod rukama Karla Mareše, druhou vytvořila Daniela Horká.

Populární na panenkovském e-shopu však byly i další postavičky vytvořené středočeskými seniory, připomněla v pondělí ředitelka českého UNICEF Pavla Gomba. „Mám radost, že o panenky byl velký zájem – a během krátké doby tak zajistily šanci na zdravé dětství ohroženým dětem,“ poznamenala.

Hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO), pod jejíž záštitou se soutěž koná, míní, že letos by panenek mohlo vzniknout i více. „Letošní jaro bylo pro obyvatele našich zařízení náročné. Přes dva měsíce prožili v obavách o své zdraví kvůli koronaviru a bez možnosti setkávat se se svými rodinami. Proto jsem si jistá, že pro mnohé může být rozptýlení při šití panenek velmi vítané,“ vysvětlila své představy.

Spěchat s výrobou panenek není třeba, čas je do konce srpna. V září bude následovat hlasování veřejnosti, jež určí, které z darovaných panenek jsou největší fešandy – a na říjen se chystá vyhlášení výsledků.