Specializované vybavení určené zejména ke kontrole šoférů nákladní dopravy se tak vlastně zdvojnásobilo. Už před dvěma roky kraj pro policii pořídil první podobné auto – tehdy postavené na zakázku jako unikát vycházející z požadavků policie, avšak bez přímé opory v obdobném, již existujícím typu, který by posloužil jako předloha. Při objednávce mladšího sourozence se tak vycházelo i z praktických zkušeností policistů s každodenním využíváním první darované dodávky.

Vážení a hlídání odpočinku

Vozidlo se speciální nástavbou na podvozku Mercedes-Benz kraj pořídil za šest milionů korun; přesná částka dosahuje 5 991 360 Kč s DPH. Podle údajů krajského úřadu se jedná o součet nákladů na pořízení vozidla, zhotovení nástavby i její vybavení technickými prostředky. Zejména jde o mobilní váhy pro kontrolu hmotnosti vozidel přímo v terénu. Prověřovat je však možné i leccos dalšího – například dodržení rozměrů nákladních souprav, kontrolovat technický stav, platnost dokladů či jejich pravost a podobně.

Ilustrační foto.
Krajině mají prospět tisíce stromů podél řek a potoků

Hlavní důraz je však vedle vážení kladen na dodržování takzvaných sociálních předpisů: respektování limitů pro maximální dobu řízení a předepsaného odpočinku. Ne náhodou: unavený a ospalý řidič bývá označován za velké nebezpečí pro okolní provoz. A pokud se mu klíží oči za volantem kamionu, třímá v ruce skutečně strašlivou zbraň.

Spory kolem přetížení vozidel

Přetížené kamiony bývají často označovány za jednoho z hlavních viníků špatného stavu středočeských silnic – a to zejména v případě krajem spravovaných silnic II. a III. třídy, které na nadměrnou zátěž nejsou konstruovány. Těžká nákladní doprava by měla využívat hlavní tahy – a ta tranzitní obzvlášť. A jak krajští politici, tak představitelé některých radnic i občané poukazují na to, že leckteří šoféři sjíždějí ze zpoplatněných komunikací, aby ušetřili na mýtném. Za nesmysl to naopak označují zástupci dopravců i jejich profesního sdružení. Trvají na tom, že jestliže jejich firmy zákazníci platí za to, že náklad přepraví mezi určenými místy co nejrychleji, objíždět mýtné se nevyplatí.

Martin Kupka (ODS) na předvolební debatě v Kutné Hoře.
Hejtmance Peckové má krýt záda náměstek Kupka

V pořádku ale není ani přetížení menších vozidel – jako třeba v případě odhalení dodávky mířící po dálnici D8 od Prahy na Ústí nad Labem, kdy u tříapůltunového vozidla váhy odhalily 1,5 tuny nad limit (a navíc se ukázalo, že v nákladovém prostoru jsou drůbeží maso a mořské plody uloženy v nevhodných podmínkách, takže přivolaní veterináři nařídili jejich likvidaci). Taková auta mohou podle policie představovat hrozbu v silničním provozu, a to jak pro své okolí, tak pro vlastní posádku. Kvůli příliš těžkému nákladu se totiž mohou chovat nepředvídatelně, a to nejen za zhoršených meteorologických podmínek; problém může nastat třeba v případě nutnosti reagovat na neočekávanou situaci prudkým brzděním.