Dobrovolníci z domovů seniorů a dalších zařízení poskytujících sociální služby vyrábějí panenky, které pak Český výbor pro UNICEF prodává v e-shopu; hovoří o jejich „adopci“. Cílem je získávat peníze na program očkování dětí v zemích třetího světa. Naplňuje se tak motto „Adoptuj panenku a zachráníš dítě“ – děti získají protilátky, které je ochrání před nemocemi, jež mohou být i smrtelné: černému kašli, dětské obrně, spalničkám, tetanu, tuberkulóze a záškrtu.

Cena ručně vyrobené panenky, z nichž každá je nezaměnitelný originál odrážející jak zručnost svého tvůrce, tak jeho osobnost, dosahuje 600 Kč – což představuje průměrné náklady na očkování jednoho dítěte. Do těch se často promítají i nám neznámé souvislosti: nesnáze s dopravou, složitosti kolem udržení vakcíny v chladu… A někdy i nutnost postarat se v oblastech sužovaných konflikty o bezpečnost očkovacích týmů.

Do letošního ročníku se v celém kraji zapojilo 43 zařízení poskytujících sociální služby, z nichž dorazilo dohromady 160 panenek. Většině vdechli život jednotlivci, výroba některých se však stala kolektivním dílem. Soutěž nyní dospěla do fáze hlasování veřejnosti, které je skutečnou „volbou miss“ – jde totiž o výběr nejkrásnějších panenek.

K tomu slouží hlasování na facebookových stránkách českého UNICEF: pomocí tlačítka „to se mi líbí“. Hlasuje se do konce září – a v říjnu by tvůrci trojice vítězných panenek měli být pozváni na vyhlášení výsledků s předáním odměn. S těmito plány si však ještě může pohrát aktuální vývoj situace kolem koronaviru.

Loni senioři ve Středočeském kraji vytvořili 69 panenek, připomněla ředitelka českého UNICEF Pavla Gomba. S tím, že o jejich adopci byl velký zájem. A Gomba oceňuje, že tentokrát dorazilo ještě mnohem více látkových figurek. Vytvořených podle jednotného střihu – a přece tak rozdílných. „Šitím panenek lidé rozvíjejí svou tvořivost, aktivně tráví čas – a současně pomáhají,“ zdůraznila.