Začátek února se projevil ještě drsněji. Už pro druhou polovinu tohoto týdne nicméně meteorologové slibují výrazné oteplení: počasí podstatně příjemnější pro řidiče i silničáře – a z pohledu cestářů také lacinější.

Výdaje kolísají podle počasí

Srovnání výdajů k ceně za leden nabízí ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje Zdeněk Dvořák. Náklady za minulou zimu, která byla podstatně mírnější než ta současná, vyčíslil na 260 milionů korun. Avšak: za celé období zimní údržby, jež trvá od listopadu do března. Nejdražší zima, kterou si vybaví, byla za 560 milionů korun. To už je ale dávno: v roce 2006.

Se sněhem na silnicích pomáhá bojovat i moderní elektronika.
Se sněhem na silnicích pomáhá bojovat i moderní elektronika

Více peněz než obvykle bude podle Kupkových slov letos potřeba i na opravy po zimě, protože cestmistři už nyní zaznamenávají větší množství výtluků než v jiných letech. Mimochodem – kruté mrazy nepředstavují pro silnice takový problém, jako kolísání teplot kolem nuly. To voda ve škvírách každou chvíli zmrzne a led zase povolí, což vozovkám neprospívá. Poškozená místa se drolí téměř před očima.

„Čím více se utratí za zimu, tím méně zbude na letní údržbu,“ konstatoval Kupka. Náklady na odklízení sněhu a udržování sjízdnosti tedy mají vliv i na to, co je možné plánovat pro období, kdy se oteplí. Celkově je na rok 2021 pro středočeské silnice vyčleněno 1,3 miliardy korun.

Běžně stačí polovina sypačů

Maximum dostupné techniky, které lze na údržbu 8,6 tisíce kilometrů sinic II. a III. třídy v kraji vyslat, je 160 sypačů a 60 traktorů s radlicí ke shrnování sněhu. Toto množství bylo nasazeno třeba v době kalamity 7. a 8. února. Provoz veškeré techniky v kraji stojí podle slov ředitele Dvořáka zhruba 9,5 až 10 milionů korun denně.

Sypač s pluhem.
Kupka z bílého běsu pochválil silničáře. Jeho někteří nechválili

Za běžných okolností, kdy jsou vozovky vymrzlé nebo je nasoleno a nepadá nový sníh, postačuje v rámci kraje 60 – 80 sypačů (a traktory s radlicemi mohou zůstat stát), upřesnil Kupka. Další řidiči ale drží pohotovost a jsou připraveni k okamžitému výjezdu.

Uvedená čísla se týkají pouze krajských silnic. Další techniku vysílají do boje se sněhem Ředitelství silnic a dálnic ČR, spravující dálnice a silnice I. třídy, a také tak města a obce.