Je čtvrtého srpna loňského roku, krátce před osmnáctou hodinou. Na železniční přejezd bez závor u Heřmaniček na Benešovsku vjíždí devětačtyřicetiletá řidička. Právě ve chvíli, kdy se blíží osobní vlak. Střet neměla žena šanci přežít.

Patřila mezi loňské oběti srážek aut s vlaky na přejezdech. Po vyšetření nehod jsou v drtivé většině označeni jako viníci účastníci silničního provozu. Řidiči totiž podceňují situaci, mnozí nerespektují značky Stop, nedostatečně se rozhlížejí nebo dokonce vjíždějí na přejezd i v době, kdy je spuštěna varovná světelná signalizace.

Správě železnic proto plánuje i v tomto roce pokračovat v rekonstrukcích železničních přejezdů a instalacích dalších bezpečnostních prvků. V Česku by mělo být opraveno dvě stě přejezdů, náklady mají přesáhnout dvě miliardy korun. Ve Středočeském kraji by mělo být letos rekonstruováno pětadvacet železničních přejezdů.

Přejezd označený P4919 ve Starém Kolíně pak bude zrušen. „Nejbezpečnější přejezd je žádný přejezd. Proto ho v seznamu zvyšování zabezpečení uvádíme,“ vysvětlila mluvčí Správy železnic Nela Friebová, proč je mizející přejezd zahrnut v seznamu těch, které čeká rekonstrukce.

Podle Friebové Správa železnic prioritně zabezpečuje ty železniční přejezdy, které jsou vyhodnoceny jako potenciálně rizikové. Jsou tam doplňována výstražná světla nebo závorová břevna, někdy i s led diodami.

„Každoroční navyšování přidělených investičních prostředků se pozitivně projevuje také na stále vyšší částce, která je určena na potřebné úpravy přejezdů. Díky tomu zvyšujeme bezpečnost jak železničního, tak silničního provozu. V tomto trendu hodláme pokračovat i v následujících letech,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

V loňském roce Správa železnic nechala opravit celkem 155 železničních přejezdů. „Na 95 místech se zvýšilo zabezpečení, na dalších 60 kříženích spočívala rekonstrukce v instalaci moderních technologií nebo úpravě povrchu u přejezdových konstrukcí. Z hlediska zvyšování bezpečnosti bylo nejčastějším opatřením doplnění světelné výstražné signalizace závorami, a to v 41 případech,“ dodala Nela Friebová.

LETOS MODERNIZOVANÉ ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZDY:
- P35 (Stochov) - Doplnění závor na přejezdu P35 v km 41,466 trati Praha Bubny – Rakovník. Doposud byl přejezd vybaven světly bez závor.
- P3022 (Lhotka u Mělníka) – Doplnění závor a světel na přejezdu P3022 v km 10,579 trati Mělník - Mladá Boleslav hl. n. Doposud byl přejezd vybaven kříži.
- P2236 (Hostivice) - Doplnění závor a světel na přejezdu P2236 v km 20,712 trati Rudná u Prahy - Odb. Jeneček. Doposud byl přejezd vybaven kříži.
- P46 (Krupá) - Rekonstrukce přejezdu v km 66,389 (P46) trati Lužná u Rakovníka –Žatec. Přejezd je vybaven závorami, projde rekonstrukcí bez zvýšení stupně zabezpečení.
- P47 (Krupá) - Rekonstrukce přejezdu v km 66,389 (P47) trati Lužná u Rakovníka –Žatec. Přejezd je vybaven závorami, projde rekonstrukcí bez zvýšení stupně zabezpečení.
- P2335 (Kněževes) - Rekonstrukce přejezdu v km 11,948 (P2335) trati Louny – Rakovník. Přejezd je vybaven závorami, projde rekonstrukcí.
- P2659 (Praha) - Doplnění závor na přejezdu P2659 v km 19,980 trati Praha Vysočany – Turnov. Doposud byl přejezd vybaven světly bez závor.
- P3191 (Obrubce) - Doplnění závor na přejezdu P3191 v km 27,144 na trati Bakov nad Jizerou – Kopidlno. Doposud byl přejezd vybaven světly bez závor.
- P3737 (Vrdy) - Doplnění závor na přejezdu P3737 na trati Čáslav – Třemošnice. Doposud byl přejezd vybaven kříži.
- P3738 (Vrdy) - Doplnění světel na přejezdu P3738 na trati Čáslav – Třemošnice. Doposud byl přejezd vybaven kříži.
- P3739 (Vrdy) - Doplnění světel na přejezdu P3739 na trati Čáslav – Třemošnice. Doposud byl přejezd vybaven kříži.
- P4642 (Kolomuty) - Doplnění závor na přejezdu P4642 v km 22,145 trati Mladá Boleslav hl. n. - Stará Paka. Doposud byl přejezd vybaven kříži.
- P4646 (Židněves) - Doplnění závor na přejezdu P4646 v km 22,145 trati Mladá Boleslav hl. n. - Stará Paka. Doposud byl přejezd vybaven kříži.
- P4919 (Starý Kolín) – zrušení přejezdu
- P558 (Lochovice) - Doplnění závor na přejezdu P558 v km 94,654 trati Zdice-Protivín (25,744 trati Lochovice-Zadní Třebáň. Doposud byl přejezd vybaven světly bez závor.
- P5671 (Říčany) - Doplnění funkcionality sekvenčního sklápění břeven závor. Přejezd je vybaven závorami.
- P5735 (Stará Huť) - Doplnění závor na přejezdu v km 1,820 P5735 trati Vrané n.Vltavou – Dobříš. Doposud byl přejezd vybaven kříži.
- P5751 (Nová Ves pod Pleší) - Doplnění světel na přejezdu v km 12,486 (P5751) trati Vrané n.Vltavou – Dobříš. Doposud byl přejezd vybaven kříži.
- P5827 (Čestín) - Doplnění závor na přejezdu P5827 v km 5,254 trati Světlá nad Sázavou – Čerčany. Doposud byl přejezd vybaven kříži.
- P5832 (Kácov) - Doplnění závor na přejezdu P5832 v km 5,254 trati Světlá nad Sázavou – Čerčany. Doposud byl přejezd vybaven kříži.
- P5915 (Kořenice) - Rekonstrukce a doplnění závor na přejezdu P5915 v km 13,283 trati Kolín – Ledečko. Doposud byl přejezd vybaven kříži.
- P5930 (Uhlířské Janovice) - Doplnění závor na přejezdu P5930 trati Kolín – Ledečko. Doposud byl přejezd vybaven kříži.
- P5940 (Staňkovice) - Doplnění závor na přejezdu P5940 trati Kolín – Ledečko. Doposud byl přejezd vybaven kříži.
- P5942 (Staňkovice) - Doplnění světel na přejezdu P5940 trati Kolín – Ledečko. Doposud byl přejezd vybaven kříži.
- P5982 (Černíny) - Doplnění světel na přejezdu P5982 trati Kutná Hora – Zruč nad Sázavou. Doposud byl přejezd vybaven kříži.