Nehody plavidel na přehradách: na Orlíku dvě, na Slapech pět
Střední Čechy - Vcelku příznivě vyznívá ohlédnutí za plavební sezonou z pohledu kázně vůdců plavidel na nejvytíženějších přehradách na Vltavě. Nebyl zaznamenán vysloveně velký malér, byť bez menších plavebních nehod se provoz na hladině neobešel.
Na Orlíku eviduje Státní plavební správa dvě kolize plavidel. Naštěstí se však obešly bez zranění; došlo pouze k hmotným škodám. Slapská přehrada se pak stala dějištěm pěti drobnějších incidentů řazených do kategorie plavebních nehod.
Nic vážného se nestalo ani v jediném případě; i zde zůstalo jen u materiálních škod. Maléry se zde stávaly na kotvištích – šlo o střet malého plavidla s vyvázaným plavidlem, poškození laku či vázacího lana.
Vzájemnému soužití lidí na plavidlech a těch, kteří se chtějí vykoupat, napomohlo obnovení oblastí vymezených pro koupání, kam plavidla nesmějí vplouvat (což se na Orlíku i na Slapech osvědčilo už loni). Vymezené prostory se vyznačují na vodní ploše žlutými bójemi, jež na břehu ještě doplňují signální znaky zakazující proplutí.
K nejběžnějším odhaleným přestupkům patří podobně jako na silnici překročení dovolené rychlosti (na vodě se jedná o nerespektování značení povolujícího plavbu jen ve výtlačném režimu); stejně jako na silnici se vyskytnou také případy řízení pod vlivem alkoholu. Někdy je odhaleno i nerespektování zákazu vplutí.
Vedle nedostatků v dokumentech či poznávacích znacích na plavidlech pak patří k častěji zjištěným pochybením také nesprávné vyvázání nebo porušení zákazu stání plavidla – což lze z pohledu řidičů připodobnit k nesprávnému parkování.