„Nejvíc se těším na gripeny a casu, protože to bude největší rachot," poznamenal jeden z chlapců tísnících se už pár desítek minut před začátkem letecké show na pásce oddělující ranvej od prostoru pro diváky. Rachot to záhy skutečně byl. A nejen proto, že gripeny skutečně přiletěly. Především kvůli pestrému a skutečně nabitému programu.

Přestože některé letouny se omluvily, a boleslavské publikum se tak muselo obejít třeba bez armádních alek L-159 nebo očekávané stíhačky Curtiss P-40 Warhawk, která se po startu kvůli technickým potížím vrátila na letiště ve Francii, bylo toho k vidění dost a dost. Dvě překvapení, která na plakátech ani nebyla, tak byla víc než dostatečnou náplastí.

Letecká show jednou za dva roky

„Je třeba sestavit program z akrobacie, historických letadel a bojových ukázek tak, aby byl výsledek pestrý. Historická letadla jsou sice krásná, ale létají „placatě". Nechceme, aby se diváci začali nudit," poznamenal před začátkem Vladimír Handlík z Nadace Metoděje Vlacha, která 11. Dobový letecký den spolupořádala s Aeroklubem Mladá Boleslav.

Úderem jedné hodiny převzal kontrolu nad letištěm profesionální dopravní pilot Tomáš Ratimec a letecká show, která se opakuje jednou za dva roky, začala. A pak to šlo ráz na ráz.

Co nelze vidět ani v akčním filmu

Obrovský aplaus si svou akrobacií na hudbu vysloužil třeba Miloš Ramert s kluzákem Glider Lo-100, Jan Hřebíček, legendární pilot vrtulníku předvedl za kniplem kousky, které neuvidíte ani v akčním filmu, přelet bombardéru B-25 Mitchell vyvolal nadšení a zaslouženého potlesku se dočkali letci ze skupiny Flying Bulls, kteří předvedli precizní akrobacii (číslo sestávalo z neuvěřitelných 38 prvků!), při níž se tajil dech.

Diváci si zkrátka přišli na své. Jejich dojem však ještě vylepšil neohlášený průlet dopravního Boeingu 747 společnosti Travel Service, který se vznášel pár set metrů nad letištěm, a exhibice legendárního britského Spitfiru, jenž pomohl vyhrát bitvu o Británii. Jemu provětral perka pilot Radim Vojta. Závěr víc než úspěšné akce patřil opět akrobacii a Martinu Šonkovi.

Letecký akrobat zavalen fanoušky

Účast předního českého leteckého akrobata Martina Šonky na leteckém dnu byla nejasná takřka do poslední chvíle. Už po zahájené show však moderátor mohl příchozí ubezpečit, že bývalý vojenský pilot, člen české akrobatické reprezentace a účastník Red Bull Air Race vystoupí bez ohledu na to, že se těsně před leteckým dnem zúčastnil Red Bull Air Race v Japonsku, odkud přivezl stříbrnou medaili.

Šonkovo vystoupení organizátoři zařadili až na samotný závěr programu, kdy obloha již ocelově ztemněla, a vytvořila tak jedinečně dramatickou kulisu pro zážitek, jenž měl přijít.

Ostrý výstup

Žádný jiný letoun neměl tak raketový start jako Martinův Extra 300SR s insigniemi stáje Red Bull. Extrémně lehký stroj s rozpětím křídel 7,4 metru odstartoval a v oblaku dýmu zahájil ostrý výstup. To, co následovalo, přimělo mnohé obracet oči v sloup, jiné odvracet zrak.

„Vypadá to, že Martin neví, kde má to letadlo vpředu a kde vzadu. Vypadá to, že snad létá i ocasem dopředu. Jak není hlavou dolů nebo se netočí, snad to pro něj ani není létání," komentoval adrenalinem napěchované číslo moderátor.

Desetiminutové číslo

Střemhlavé lety, výkruty, zvraty, vývrtky, lety na zádech, stopka na místě… V součtu více než desetiminutové číslo. Pro diváky deset minut nevšední podívané, pro pilota deset minut života v extrémním přetížení, ve kterém jde permanentně o život. Stačilo by přece přetáhnout povolenou hranici přetížení a na okamžik upadnout do bezvědomí.

Po přistání, kdy Šonkovi celé letiště aplaudovalo, se první odvážlivci odhodlali pilota oslovit a požádat o autogram. Přestože show za pár minut definitivně skončila, fronta nebrala konce a trpělivý letec vyhověl snad každému zájemci. „To je chlap, žádná nafrněná celebrita, co?" nechal se slyšet na odchodu jeden z diváků za uznalého pokyvování hlavou.

Čtěte také: Kvůli bombardéru muselo letiště v Mladé Boleslavi požádat o prodloužení dráhy