„Větší havárie, které přerušily dodávku pitné vody pro větší počet obyvatel přibližně 500, řešili v Jesenici, Čelákovicích i v Příbrami. Většinou se ale naštěstí jedná o menší poruchy," uvedla Blaszczyková.

Na počátku letošního roku je podle mluvčí počet havárii na vodovodech a kanalizacích zvýšený oproti dlouhodobému průměru. „Tento stav lze podle předpovědi očekávat i nadále, zejména pak s přicházející oblevou, kdy se z důvodu kolísání teplot půda začne pohybovat a vytvářet tlak na potrubí.," vysvětlila mluvčí.

Přepojování tlakových pásem

Aby byl dopad na odběratele při přerušení dodávky vody co nejmenší, snaží se to podle Blaszczykové vodohospodáři řešit vhodnou manipulací na síti, a nebo přepojováním různých tlakových pásem. „Mrazy totiž nedovolí řešit náhradní zásobení pitnou vodou přistavenými voznicemi, jelikož při nízkých teplotách dochází k zamrznutí přívodního kohoutu" doplnila.

Dalším z faktorů ovlivňujících množství havárií je stáří vodovodní sítě, ale i nekvalitní materiály, které se využívaly při pokládce vodovodních řadů, např. tzv. šedá litina, Tyto faktory vodohospodářská společnost ve spolupráci s městy a obcemi postupně, v rámci finančních možností, zlepšuje. Řadě potenciálních havárií mohou zabránit i obyvatelé. V zimě by měli například mnohem pozorněji a častěji kontrolovat své vodoměry.

Kristina Blaszczyková za vodohospodáře upozornila, že případné zamrznutí vodoměru a armatur na vodovodní přípojce často způsobuje jejich poškození. Při oblevě pak vytéká voda z těchto poškozených míst.

Informovanost v předstihu

Rady, jak se postarat o vodohospodářský majetek, získají zájemci v zákaznickém centru nebo na zákaznické lince 1.SčV.

„Doporučujeme odběratelům se na případné přerušení dodávky vody připravit, a to prostřednictvím SMS INFO, kdy registrovaní zákazníci jsou v předstihu informováni o přerušení dodávky vody a mohou tak předzásobit svoji domácnost, kancelář či úřad pitnou vodou," připomněla Kristina Blaszczyková.

Jedná se o službu bezplatnou a zájemci mají možnost se zaregistrovat na stránkách www.voda-info.cz nebo prostřednictvím operátora call centra na tel. čísle 840 111 322, nebo 601 275 275.

Čtěte také: Konečně pořádná zima, shoduje se Mladoboleslavsko