Těšit se na lepší časy. To je jediné, co nyní zbývá příznivcům cyklistiky, jež příchod jarního počasí se dny prozářenými sluníčkem láká k vyjížďkám – a rádi by si vyšlápli i za hranice svého okresu. Což zatím opatření proti šíření koronaviru nedovolují. Těšit se na lepší časy však milovníci prohlížení středočeské krajiny ze sedla bicyklu mohou i v souvislosti s očekávaným zlepšením cyklistických tras. Včetně těch pro pohodovou či rodinnou jízdu, kde se nemusí urputně šlapat, protože vedou rovnějšími úseky podél řek.

Právě k takovým patří hned několik z páteřních cyklotras, jejichž rozvoj má získat významnější finanční podporu. Kraj chystá nový fond cyklistické infrastruktury, v němž bude podle slov náměstka hejtmanky pro oblast financí, dotací a inovací Věslava Michalika (STAN) připraveno k rozdělení 18,5 milionu korun. O jeho zřízení ještě budou v pondělí hlasovat krajští zastupitelé – co by se ale muselo stát, aby ruce na souhlas nezvedli?

Ilustrační foto.
Během šesti let by mohly v kraji přibýt cyklostezky za šest set milionů korun

Podpora páteřních tras

Možnost získat peníze na rozvoj cyklotras mají získat města, obce i sdružení. „Prioritně hodláme podpořit stavby liniové cyklistické infrastruktury v koridorech dálkových páteřních cyklotras, které budou spolufinancovány i z jiných veřejných zdrojů,“ uvedl Michalik. Jinými slovy: na hlavních trasách kraj připlatí na budování cyklostezek podpořených dotacemi od státu. Počítá se však také se zlepšováním provázanosti mezi cyklistickými trasami v Praze s těmi středočeskými i s dalším propojováním tras.

Páteřní cyklostezky ve středních Čechách.Páteřní cyklostezky ve středních Čechách.Zdroj: Středočeský kraj

Středočeský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN) upozornil, že se jedná o vůbec první krajský dotační program s tímto zaměřením, na který se obce a města plánující budování cyklostezek mohou spolehnout. Pokud zastupitelé vysloví souhlas, již počátkem dubna by na úřední desce kraje měla být zveřejněna přesná pravidla – a s přijímáním žádostí o dotace se počítá od 10. května do sklonku července. Pokud jde o vybrané páteřní cyklotrasy, žadatelé mohou od kraje získat veškeré finanční prostředky, které v souvislosti s projektem nepokryjí dotace poskytnuté státem. V případě dalších staveb je nutné počítat s minimální spoluúčastí žadatele na financování ve výši 15 procent.

Šlapat nejen pro zábavu

Ve čtvrtek se středočeští radní také připojili k podpoře požadavku Asociace krajů ČR (AKČR) adresovanému ministrovi Karlu Havlíčkovi (za ANO) na možnost čerpat dotace na stavbu cyklostezek z Národního plánu obnovy; o tom bude rozhodovat vláda. A v tomto případě už by měly být ve hře onačejší peníze, když pro celou republiku by se mělo jednat zhruba o 2,5 miliardy korun z peněz od Evropské unie majících pomoci znovu nastartovat ekonomiku.

Ilustrační foto
Lidí ve středních Čechách přibývá, láká blízkost Prahy. Až moc

Radní Borecký zde vidí příležitost výstavbu cyklistické infrastruktury významně urychlit – a přispět tak k rozvoji tohoto dosud nedoceňovaného duhu dopravy skrývajícího velké možnosti. „Její význam se koneckonců prokázal i v tomto těžkém období pandemie koronaviru, a proto si výstavba cyklostezek podporu zaslouží,“ poznamenal. Stejně hovoří i stanovisko AKČR: „Cyklistická doprava, která je efektivní a udržitelná, zažila během pandemie rekordní vzestup.“

Páteřní cyklotrasy určené k přednostní podpoře
- Cyklotrasa 1: Praha – Kouřim – Kutná Hora – Čáslav – Ronov nad Doubravou
- Cyklotrasa 2: Labská stezka
- Cyklotrasa 3: Praha – Beroun – Plzeň
- Cyklotrasa 7: Vltavská cyklistická cesta
- Cyklotrasa 11: Geenways Praha – Vídeň
- Cyklotrasa 17: Greenway Jizera
- Cyklotrasa 19: Sázavská cyklotrasa
- Cyklotrasa 39: Greenway Berounka Střela

Zdroj: Krajský úřad Středočeského kraje